ASG Scorpion EVO 3 A1

scevo.jpg2014 szeptembere óta nem igaz az állítás miszerint az ASG (azaz ActionSportGames), csak matrica gyártással foglalkozik. A dánok gondoltak egy nagyot és megalkották saját replikájukat, ami igen jól sikerült, mind külsőre, mind belsőre.

 


A Scorpion EVO modell család teljes egészében a dán cég tervezése. A cél, egy olyan AEG megalkotása volt, ami lehető nagyobb részletességgel megközelíti a valódit. Ahogy cikkből kiderül, sikeresen abszolválja ezt a küldetését. Persze semmi sem tökéletes. scevo_1.jpgLeginkább az MP5 ellenfele ez az SMG. A külső teljes egészében műanyagból van. De nem ám akármilyenből. Szálerősített polimer az egész fegyver. Kézbe véve egyből érződik rajta, hogy nem egy olcsó, kínai vacak, valamelyik dzsunkáról egy tál rizsért. Borzalmasan egyben van. A felületek első osztályúak. Nincs sorjás él, nincs elöntés. Tisztességes munka a javából. Mind ezt úgy, hogy Európában gyártják és full licenszelt termék. (Sőt állítólag együtt dolgoztak rajta a csehekkel, ami hihető a minőséget látva.)scevo_4.jpgA rövid előagy mind a 4 oldalán található egy-egy rail, amire kedvünk szerint rakhatunk bármilyen kiegészítőt. A tok-előagy találkozásánál látható egy szíjakasztó pont. Ami ízlés szerint átrakható a másik oldalra.
scevo_5.jpgA lángrejtő két darabból áll. Autentikusan 18-as menttel készült, tehát nem rakhatóak fel rá szokásos 14-es kiegészítők. Elhagyni nem érdemes, mert ez tartja az előagyat. Vagyis, az akksi berakásához le kell csavarozni.
A felhúzókar szintén kétoldalas és átrakható a másik oldalra. Hiányoltam valamiféle megoldást, amitől nem ugrik ki a helyéről egyből, ha az ember leveszi az előagyat.
Rúd akkuból kapja az áramot a motor. Akárcsak egy MP5k-nál, a gearbox tetején van a helye. Emiatt az előagyat minden akku fel- és lecsatlakoztatáskor el kell távolítani.scevo_3.jpgKezelőszerveket tekintve a bolt catch kivételével minden kétoldalas. Balkezeseknek nem túl kedvező, mivel működtetni kell, minden egyes tár kifogyáskor.
A tárkioldó a sátorvas előtt helyezkedik el. Tárcserekor, a tárat megmarkolva könnyen kézre esik.
4 állású a tűzváltó, ami a szokásos módok között magáénak tudja 3-as tűzcsapás funkciót. Belül mikrokontrolleres elektronika gondoskodik az elsütés vezérléséről.
A pisztolymarkolat egész hosszú, fogása kényelmes a konfekció M-es méretű kéznek.
Hátul található még egy szíjakasztó pont, ami elhelyezéséből kifolyólag alkalmas egypontos szíjak használatára is. Ugyan ez a másik oldalon szintén megvan.scevo_6.jpgA baloldalon a bolt catch helyett a hüvelykivető nyílást találjuk. Felhúzva a fegyvert a zárimitáció hátul marad, mindaddig míg le nem nyomjuk a bolt catch-t.scevo_7.jpgÉs mint olyannak ennél a fegyvernél is a legfontosabb feladata, hogy hozzá férhessünk a hop up-hoz. Kézzel vagy 4-es imbusz kulccsal állíthatjuk.scevo_9.jpgMind külsőre, mind belsőre tök jó fícsörökkel telenyomott replika ez. Látszik, hogy tényleg elgondolkodtak rajta, ahelyett, hogy összecsaptak volna valami Scorpion EVO jellegű képződményt.
A tár egész sok olyan fícsört rejt, ami nem világújdonság, ám egy teljes értékű AEG-ben így mixelve nem sokan csinálják.
Először is a 75-ös low-cap az összes bb-t feladagolja. Nincs bb potyogás tárazáskor. Két dolognak köszönheti. A kamra adagolócsöve nagyon rövid, a tárban az adagoló hosszabb így az utolsó bb-t is fel tudja nyomni a nózi elé.
Látható bal oldalon egy nyelv, ami kifogyáskor felpattan, megnyomja a tárfészekben található mikrokapcsolót. Ez jelezi az elektronikának, hogy kifogyott a tár, üresen nem lő tovább a fegyver.scevo_10.jpgA tárfészek belülről. Jobb felül a boxból kiálló mikrokapcsoló.scevo_2.jpgKompakt szállítást elősegítendő behajtható a válltámasz. Természetesen, ez is ugyanabból a műanyagból van, mint az egész replika.scevo_11.jpg3 pozícióban rögzíthető a fenti kar billentésével.scevo_12.jpgAz irányzékok szintén műanyagból vannak, ahogy a valódin is. A hátsó minden irányban állítható, az első fix, fénygyűjtő szálas. A sín végig fut a tok tetején, gyönyörűen egy vonalban.
Tusra visszakanyarodva látszik, hogy eredetileg is műanyagnak tervezte a valódi fegyvergyár a zsanért. Anyaghoz megfelelően vastag mindenhol, ahol kell. A gomb finoman jár, kinyitva nulla lötyögése van.scevo_13.jpgA gearbox rugóvezetője egyben a tus gyors kioldója. És ha már lent van a tus lehetőség van szétbontás nélkül rugót cserélni. Ehhez kell egy 6mm-es imbusz kulcs, 90°-kal kell elfordítani és már kint is van.scevo_15.jpgA hop up kamra teljesen egyedi kialakítású. Jó minőségű műanyag öntvény. Mindent, amit csak lehetett igyekeztek a legkisebb méretűre zsugorítani, hogy elférjen.

Racsnisan állítható a hop up. Ahogy a képen látszik, a bordák a csigavonal profilon helyezkednek el. Ami jó is meg rossz. A racsnizás nem engedi elállítódni a szerkezetet. A csigavonal nem más, mint egy feltekert lejtő (mint pl egy csúszkásan állítható ak hop up kamra lenyomókarján, viszont így sokkal kisebb helyen elfér), aminek kell valamilyen rögzítés (pl klasszikus m4 kamráknál, ha nem elég feszes a 3 fogaskerék), hogy a kilőtt bb és a kalapáló gearbox ne állítsa el. Erre kellenek a bordák. Ám ezek meghatározzák, hogy milyen finomsággal állítható. Minél több van belőle, annál nagyobb "felbontásban" tudjuk finom hangolni a lenyomás mértékét. A tapasztalat azt mutatja, hogy elég tág határok között állítható, viszont túl nagy az ugrás a pozíciók között. Ez nem igazán tetszett.

A lenyomókart a képen látható rugó nyomja a bordáknak. Az állítókar bajonettzáras jelleggel marad a helyén, a karnak egy acél stift a tengelye és rögzítője. Masszívan kapcsolódik a kamrába. A kar oldalirányba küzd némi holt játékkal.

A kamra rögzítése a fegyverben teljesen fix. Se előre, se hátra nem tud mozogni. Kvázi "be van szorítva" a gearbox és csőfar közé. Szeretjük az ilyet.

A gumi és lenyomó nem látható a képen, mert a gyári már nem volt a jószágban a cikk előkészítésének idején. Egyéb review-k és sanda gyanúm alapján egy klasszikus kialakítású, 50-es ASG azaz Lonex gumiról van szó, ami jól sikerült darab.

Ne tévesszen meg senkit se a cső felirata. Annyira nem nagy szám. Akármennyire is azt akarja sulykolni a 6,03-as furat átmérő, amit népiesen "preccsőnek" hívnak (de rühellem ezt a szót). Mert attól, hogy a furat névlegesen kisebb 5 tized milliméterrel, mint a Marui sztenderd, attól még nem lesz precíziós kidolgozottságú(!). Ez egy átlagos minőségű cső, a célnak megfelel. Belül a konkrét darab szenvedett egy kis szépséghibától. scevo_16.jpgEgyedi elképzelésekhez, egyedi gearbox jár. A jobb oldalon találhatóak azok a mikrokapcsolók, amik a fegyver realisztikus funkcióit működtetik.scevo_17.jpgA vezetékek a gearboxházon kívül helyezkednek.scevo_21.jpgAnyaga spiáter. Felülete érdes, de kidogozottsága elég jónak számít. Sorja a selector plate-ek vezetősínjeinek tövében található, amin finomítva nagyságrendekkel könnyebben csúsznak.scevo_20.jpgAz öntvény meglehetősen könnyű az ázsiai motyókhoz képest. Ennek ellenére törésre nem hinném, hogy hajlamos lehet. A box orránál nincs olyan mértékű kivágás a hengernek, mint a Marui kopi gearboxoknak, emiatt rengeteg anyag, a gearbox teljes felső hosszában át tudja venni a terhelést. Ami kivágás van (a henger réselésének és a zárimitációnak) teljes egészében lekerekített.

8mm-es acél csúszócsapágyazást kapott, nagyon helyesen rögzítve.scevo_19.jpgA zsír mennyisége olyan közepesen bőséges. Jó, hogy a fogaskerekekre is jutott az anyagból, nem csak mellé, mint pár kínai csodánál. Szemfülesek már kiszúrhatták a visszaforgásgátló hiányát. Az elektronika és brutál motor miatt úgy döntöttek nincs rá szükség.scevo_27.jpgBelső alkatrészek vegyes képet alkotnak, ami az aftermarket kompatbilis dolgokat illeti.

Kompatibilis:
-Fogaskerék szett: 18:1-es áttétel, delayer, szinterezett acél, korrekt minőségűnek tűnik.
-Henger: bevonatos acél, a felülete matt hatású, belenézve homogén látvány fogad, nincsenek karcok, ütődések. Az egész levegős rendszer nagyon jó minőségű. Tömítettség gyári állapotban is példás.
-Hengerfej: műanyag, nagyon korrekt kidolgozottságú, minőségi termék benyomását kelti.
-Dugattyúfej: műanyag, középen fém menetes betéttel. A rögzítési koncepció érdekes, hogy egy acél gyűrű csinál előfeszítést és egy csavar fogja össze a képen látható alátéttel. Nem teljesen értem, hogy miért nem lehetett megcsapágyazni. Előfeszítésben nagyon hasonló lenne. Ha a mozgó tömeg miatt választottak acélt, a csapágy és a rögzítése szintén hasonló eredményt adna. Mivel a rugóvezetőn nincs csapágy, ide legalább jó lett volna egy.
-Dugattyú: végre nem csak úgy belebasztak egy full acél fogas szutykot. 4 acél fog miatt bőven van anyag a fogasléc mögött, mondjuk összeragaszthatták volna.

Egyedi alkatrészek:
-Tappet plate: nincs nagy trükk, mivel klasszikus Marui alapokra építkezik a fegyver jó néhány módosítással. Funkciója ugyanolyan, mint a legtöbb AEG-ben egyszerűen a formája más, hogy illeszkedjen a gearboxba.
-Nózi: nincs o-gyűrű, pedig jó lett volna. Hossza megtalálható a nózi táblázatban.
-Rugóvezető: acél, egyedi, nincs csapágy, szerepe van a tus rögzítésében.
-Cut off lever: spiáter full egyedi, habár hasonlít a V2-höz.scevo_26.jpgA gyári AOE.scevo_14.jpgAhhoz képest, hogy basic jelzővel illetik, brutálisan erős mágneseket rejt. Ha minden alap motor ilyen lenne, nem lenne értelme az aftermarket piacnak. Gusztustalanul erős. Kell is, mivel nincs visszaforgásgátló a rendszerben, így ha véletlenül felhúzva áll meg a fegyver a sector kerék adagoló bütyke nem veri tarkón a tappet platet. (Az elektronika, mindig teljes ciklusokban futtatja a rendszert, nem áll meg köztes állásban a dugattyú ideális esetben.)
A tengely rövid típusú, de kapott egy minimális nyakat. M4-hez hasonlóan a motor a markolatban van, nincs külön motortartó bak. A plusz fém karika segít központosítani a motort.scevo_18.jpgNézzük az elektromos oldalt! Először is, a kép magért beszél. Az akkuról jövő pozitív drót és a motorra menő negatív szigetelését meggyötörte és kilyukasztotta az öntvény. Nem túl szerencsés.

Jöjjön a fegyver realisztikus funkcióit imitáló rendszer lelke, az ASCU-val közösen fejlesztett mikorkontrolleres FET.
scevo_22.jpgKét panelből áll. A nagyobbon kaptak helyet az inputért felelős alkatrészek, a kapcsolók. Valamint a rendszer agya, a mikorokontroller. Nem programozható. Előre, fixen beállított módokban működik.
A másikon a végrehajtás történik és itt találhatóak a FET-ek, amiken az áram folyik a motorhoz.scevo_23.jpgA nagyobb kapcsolót nyomogatja az elsütőbillentyű. Az előtte lévőt a cut off lever mozgatja, így tudja a cucc, hol jár épp a dugattyú. Elöl látható a tár kifogyásért felelős kapcsoló.scevo_24.jpgA külső oldalon a 3 kapcsolóból a két egymással párhuzamos felelős a tűzváltón kiválasztott számú lövés kiválasztásáért (1-3-végtelen).
Az első a tárkifogyás utáni kvázi reset. Ezt aktiválja a bolt catch.scevo_25.jpgA cut off levernek nincs külön rugója. Az alaphelyzetbe a billenőkapcsoló húzz mindig vissza. Mivel nincs nagy mechanikai igénybevételnek kitéve, ezért úgy döntöttek elegendő spiáterből megcsinálni. Felesleges erősebb anyag.

Mit is tud ez az elektronika, és hogy kell ezt elképzelni?

Amint elfogy a bb, a tárban lévő "pöcök" megnyomja a kapcsolót. Az elektronika letiltja a lövést. Azonban nem elég csak egy új tele tárat (vagy olyat, amiben legalább 1 bb van) berakni, le kell nyomni a bolt catch-t, ami megnyomja a panelen lévő dedikált kapcsolót, ezáltal újra aktiválódik a lövés.
Szóval: tár kifogy->új be-> bolt catch lenyom->újra lő.


Összegezés

Kivűl-belül ez egy nagyon minőségi termék. Rengeteg szimpatikus és nagyon jó ötletet mixeltek bele. Így összecsomagolva nem igazán van még egy a piacon. Persze vannak hibái, ám az összképet nézve a sok plusz elnyomja ezeket. Tech oldalról nagyon király érződik, hogy odatették magukat. Ráadásul európai termék. Ehhez képest a ~400€ körül mozgó ára sem vészes. Tudni kell, hogy ez nem egy Cyma áká, "innivációban", minőségben jóval felette áll. Ez azoknak szól, akik értékelik a belefektetett energiát egy szép (nem esztétikailag) és igazán minőségi termékre vágynak.

Kicsi, könnyű, elektronikával telenyomott kategóriában nézelődünk harmad, negyed áron az Amoeba fegyverek jönnek szembe. Ahol többet toltak marketingbe, mint mögöttes tartalomba. Ez a fegyver bőven felettük van minőségben és kidolgozottságban. Aztán drágábban ott vannak az ETU-val felszerelt G&G-k, amiktől szintén jobb az ASG replikáját, mind minőség, mind anyaghasználat szempontjából.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.