Umarex VFC HK416 + 2020 GEARBOX UPDATE
Ismét egy VFC replika landolt a blogon. Akik olvasták az új generációs VFC-ről alkotott véleményemet, érezhetik, hogy meglehetősen szimpatizálok a márkával. Nem véletlenül, hisz műszakilag mind kívül, mind belül egészen egyben vannak ezek az airsoft puskák. Minőségük az iparágban igencsak jónak mondható még ebben a prémium AEG kategóriában is. Míg az új generációnál főleg a külső tekintetében volt némi zavar az erőben, addig belső igen csak pozitív irányba változott. A régebbinél -mint ez a fegyver- a belső kicsit gyengébb. Így hát, volt min fejleszteni. A nyugati világban, ahol a jogrendszer védi a szellemi tulajdont nem igazán érdemes egy az egyben hasonlító terméket piacra dobni.
Erre megoldás, ha valaki lepaktál az adott céggel, akinek a motyóját szeretnék más formában, más célra árulni. A licensz tulajdonosa az Umarex és mint matrica gyár partnerekre van szüksége az ipar űzéséhez. A felső kategóriájába kerülő airsoft fegyverek egy részét a VFC gyártja. Klasszikus Marui alapokra építkezve az egyik legigényesebb gyártó. A lehetőségekhez képest igyekeztek a legtöbbet kihozni a termékből. Egy prémium terméket mindig az apró részletek kidolgozottsága tesz kívánatossa és ez az airsoft iparban is így megy.
A felhasznált anyagok minősége mind első osztályú. Minden pontosan és passzosan illeszkedik, ahogy azt elvárná az ember.
A fegyver külseje alumíniumból készült. Kevés acél alkatrésszel, ahogy az eredetin. Kivéve a külsőcsövet, ami nem acél. Az alu anodizált, ami egy sokkal tartósabb felületkezelés. Odaütés hatására sem fog lepattogni és festék eltávolító kemikáliák sincsenek rá hatással.Az előagyat egy extrudált alu profilból alakították ki. Majd szabadjára engedték a marófejeket. A végeredmény igazán szépre sikeredett. Mindenhol egyenletes, tiszta felületek, sorja nélkül.
Ahhoz, hogy a fegyver eleje ne tudjon elfordulni a tok felsőrészébe alakosan illeszkedik az előagy. Ezzel a megoldással tuti nem fog csálén állni, ami sok AR15 pofájú fegyver problémája.
Az előagyat egy darab 5-ös csavar rögzíti, ami a csőrögzítő gyűrűbe kapaszkodik. Ezen a fegyveren a barrel nut megvolt lazulva, ezért az előagynak volt egy kellemetlen kottya. Meghúzás és némi menetrögzítés után érte el a fegyver az iszonyatosan egyben lévő érzést. Tényleg olyan, mintha egy darabból lenne. Egyedül a válltámasznak van egy minimális játéka.
A replika részletességét jól példázza a szépen kidolgozott gázdugattyú rendszer. Figyelmesebbek észrevehették, hogy egy átlag AR15/16-hoz képest a tok felső railje magasabban van. A valódi HK416 igazi "újítása" a gázdugattyús rendszer, ami megbízhatóbb üzemelést tesz lehetővé, a gázokat a tokba visszavezető rendszerrel szemben, mivel nem jut a szerkezetbe a lőporgáz mocska. Nos, az airsoftos ember ebből nyilván semmilyen előnyt nem lát lévén, hogy sűrített levegővel üzemel a jószág. És emiatt a rendszer miatt kellett megemelni a railt. A szerkezet alig látszik, mégis gondosan kidolgozták.
A fegyver csőhossza variálható -ez egyébként egyáltalán nem autentikus-. Normál, 14,5" vagy 10,4"-es verzió között választhatunk. Attól függően, hogy a csőtoldó fent van e vagy sem. Viszont a gyári belső cső a 14,5-es opcióhoz van kitalálva. A rövidítéshez vagy új belső cső kell, vagy a gyárit kell visszább vágni.
További apró részlet a lángrejtő alátétje. Sikerült a valódihoz elég hasonlóra legyártani.Egy átlag M4-hez viszonyítva a tokon észrevehető pár eltérés. A rail magasításról már volt szó. A tárfészek szögletesebb. A tár felőli rész szöge laposabb. Másabb az upperen lévő dudor. Félköríves, míg ugyan ez a részlet egy M4-en szögletesebb. Kicsit másabb kialakítású a lower vége, tube előtt.
A feliratok lézergravírozottak és mindegyik ott van ahol kell. Van sorozat szám is. A tűzváltón piktogramok szimbolizálják a funkciót. Az éles állásokat pirossal kihúzták.
Mondanom sem kell, hogy az upper és a lower úgy állnak, mint Katiban a gyerek. Az upper végén lévő fülek meglehetősen hosszúak és mivel aluból van strapabíró is. Amihez hozzájárul a fegyver rövidsége is. Ha pofára esünk vele jóval kisebb erőkar szeretné széttépni, mint mondjuk egy hosszabb -pl: M16- esetében a tokot.Kezelőszervek tekintetében nincs újdonság egy akármelyik M4-hez képest. Minden pontosan ugyanúgy és ugyanott van.
A tárkioldó gombja sokkal eredetibb, mint a sok más gyártó által készített kereszthornyos csavarral rögzített. Akár csak az igazin, itt is a gomban van a menet.
Mivel VFC fegyver, működik a bolt catch. A kamu zár -ami szintén kapott egy HK logót- hátul akad, ha a fegyvert felhúzzuk. Egyetlen hasznos funkciója, hogy hátul tartja a lemezt, míg a hop uppal babrálunk. Ennek a működés kicsit akadozó. A szűk hely miatt nem mindig ugrik tökéltesen előre a lemez. Más gyártóknál jobban működik ez a funkció.
Érdemes még pár szót ejteni a hüvelykivető ajtajáról. Ennek a zárja nem spiáterből van, hanem acélból. És nincs benne csavar, mint a legtöbb gyártónál. Ez sosem fog letörni, mint azok és paraszt egyszerű szerkezet. Egy rugó, egy stift és a háza. Ha nincs tökig a házba nyomva a stift nem lehet kivenni az egés cuccot, mivel alakosan nem engedi.
A VFC-nél tényleg megnéztek pár éles fegyvert és tényleg elgondolkoztak, hogy lehetne ezt játékpuskává varázsolni.
Az irányzékok szintén full igényesek. Finoman állíthatóak, szép a felületkezelés. A dipoteres hátsóirányzék jelölései sárgával ki vannak húzva. Figyeltek arra, hogy olyan csavarfejekkel legyen szerelve, mint az igazzyn.
A pisztolymarkolat érdekessége, hogy a szögét igyekeztek meredekebbre venni. Egy éles fegyvernél, ahol nem tartalmaz különösebben a működéshez szükséges alkatrészek a markolaton nem nagy cucc változtatni. Ám egy AEG esetében, ahol a motor a markolatban van, kell némi trükközés. A V2 gearboxhoz kapcsolódó motor szöge fix. (Később a VFC HK417 estében ezért lett egyedi gearbox.) Emiatt, ahogy csak lehetett megpróbáltak mindent előre pakolni.A markolat feneket levéve látszik, hogy a magasság állítócsavarja lehető leghátulra került. A szárnyas bajonettzáras alkatrész nem csak esztétikai elem. A fedél rögzítésében is van szerepe.
Mivel hátul már nem lett volna hely a rögzítőcsavaroknak, ezeket betették előre. A markolat minőségét jól szemlélteti, hogy a csavarok nem csak úgy a műanyagba tekerednek, hanem rézbetétek fogják. De nem azafajta kínai minőség, ami ez első összerakásnál kitépi betétet a helyéről.
Az áthelyezés következtében más lett a vezetékek elrendezése. Már nem a motor mögött megy mindkét kábel.Betolható válltámasz HK sajátosságokat hordoz. Ez a német crane stock. Vastag gumírozás, némi sport csíkkal. Van egyfajta német diszkó giccs hatása a 80-as, 90-es évek fordulójáról. Minimális kotyogás tapasztalható.
A hossz állításához a csíkok előtti részt kell lenyomni. A levételhez, elöl kell felhúzni.Hátra kerül az akksi. A nyitáshoz 90°-kal el kell fordítani a gumírozott részt. Felül a gumiból kialakított bütyök zárja a szerkezetet.
Belül meglehetősen kevés hely van az akku számára. Kb 20mm átmérőjű a lyuk. Mintha a kisebbik cellás NiMh sztenderdnek készítették volna.
Kezdetben a VFC fegyverek átlátszó polikarbonát hop up kamrával dobták piacra. Ezek a Marui hagyományokat követő 3 fogaskeres verziók voltak. A tárcsás hop up kamra VFC-nél 2012 körül jelent meg. Kevesebb alkatrészből áll, könnyebb állítani (A legtöbb ilyen kamránál a lenyomócsiga íve nem egyenletesen emelkedik, emiatt bizonyos tartományokban sokkal nagyobb az egységnyi elfordításra jutó lenyomás, míg máshol szinte tök érzéketlen.) és jellegéből fakadóan nem hajlamos az elállítódásra. Keveseb alkatrész miatt a gyártási költségeket is alacsonyabban lehet tartani.
A cucc minősége általában rendben van. (Több ilyenhez volt már szerencsém.) Egy kis probléma azonban adódott ennél. Ahol a gumi felfeszkszik tömíteni, volt egy kis öntési hiba. E miatt nem tudott teljesen a helyére feküdni és a szája is elnyomódott. Lemarva a feleslegest hibátlanul tömít a gumi. Egyéb helyen nincsenek öntési sorják, a felületek szépek. A lenyomókar gyakorlatilag holtjáték mentes.
A csőrögzítő elem tartogat egy kis okosságot, miszerint a két kiálló csöcs pluszban kapaszkodik a kamra anyagába, így biztosabb fogja a csövet.
A cső VSR és AEG gumival is kompatibilis. Ez valószínűleg a manapság divatos GBBR dömping miatt lehet. Így nem kell specifikusan két különálló termék sort gyártani.
A marások pontosak, egy alapos takarítás után hadra fogható.
A gumi hagyományos dudorral rendelkezik. Anyaga meglehetősen puha, kb 50-es. A szája és a válla sorjás. Belül viszont pontos és homogén a felület. Kis sorjátlanítás után szépen lőtt a fegyver és simán meg tudta pörgetni a 28-as teszt bb-t.
A lenymó szokásos hengerecske a gumi anyagával megegyező matériából.A gearbox belül csak a szükséges helyeken tartalmaz kenőanyagot.
A ház sima V2 box. Az elején némi plusz anyaggal erősítés gyanánt. A sarkok élesek, nincsenek lekerekítve, emiatt a legtöbb feszültség itt összpontosul.
Az öntvény felülete homogén, sorja, hiba nem tapasztalható. A felület érdességén lehetne javítani valami bevonattal vagy polírozással, hogy tényleg fasza gearboxház legyen.
A baloldali félen, a tányérkerék tövében megfigyelhető egy félköríves kivágás, ami a visszaforgás gátló ablaka. Egy megfelelően lapos vagy hengeres tárggyal benyúlva fesztelíthető a gearbox szétszedés előtt.
8mm-es acél csapágyak beragasztva(!). Így kéne mindenkinek.Letakarítva alkatrészeket a fentieket kapjuk.
Nózi: o-gyűrűs műanyag. Kicsivel rövidebb, mint az aftermarket cuccok. A hosszabb nózi sem okoz prolémát csere esetén.
Henger: 3/4-es krómozott réz.
Dugattyú: kék polikarbonát, egy acélfoggal.
Dugattyúfej: alu, alu rögzítéssel csapágy helyett egy műanyag előfeszítővel. Jobb szerettem volna, ha ez az alkatész műanyagból van. Az alu nem szántaná végig állandóan a bevonatos henger belsőfelét.
Rugóvezető: végig acél, kb örök darab.
Tappet plate: szintén polikarbonát.
Selector plate: alakosra hajlított lemez, a két oldalon tűzváltós KAC replikákba így oldotta meg a VFC, hogy elférjen a fogaskerekes szerkezet.
Cut off lever: sajnos spiáter.A gyári AOÉ-n lehet mit javítani.
Pár lövés már át ment ezen a fegyveren, nem volt teljesen új. A gyári hengerfej műanyagból van. Ahogy a képen látszik, barátságuk nem volt teljesen felhőtlen a alu fejjel. Középen sikerült kettérepednie az új korában kb 360fps-t tudó fegyverben.
A VFC-nek "sikerült" egy igazán innovatív, de annál hülyébb ötlettel előállnia. Nevezetesen az önhézagóló fogaskerekkel. Elméletben jól hangzik, de a gyakorlatban sosem lesz olyan, mint egy rendesen kihézagolt kerékszett. Az elmélet lényeg, hogy a rugós távtartók, majd jól elszeparálják egymástól a fogaskerekeket. Ahogy a képen látszik ez nem mindig sikerült jól. A középső keréken lévő nyomokat a sector kerék rajzolta. A másik baj, hogy a távtartók folyamatosan nyomódnak a csapágyaknak, e miatt sosem futnak olyan könnyedén. Kukába való megoldás. Hál Istennek, sima távtartókra cserélve a rugós borzalmat, fogaskerékszett csere nélkül kigyomlálható. A tányérkerék nem küzd ilyen problémával, normál hézagolással került beépítésre.
2020-as gearbox update!Maga a gerboxház és rugós hézagolók nem változtak. Viszont belső nagy részét kicserélték. Ezekről ugyanaz mondható el, mint az Avalon Leopárdról, itt olvasható.
A motor nem túl fickós, habár a kidolgozás minősége akár biztató is lehet. Jó lett volna, ha ebbe az árba belefér valami neodímium mágneses jószág.
Gyárilag egy hi-cap tár jár a fegyverhez. Hájkepsége szomorú, mid-cap jobb lett volna. Kialakítása eltérő a fém STANAG tárakétól. Folyamatosan ívelt, nincs benne törés. Kicsivel hosszabb. Tekerni egy négyszög kulccsal lehet a lyukon keresztül. Alul nincs tekerőkerék.
Összegzés
Ez egy jól összerakott fegyver, persze messze nem tökéltes. Van pár hülyesége, amit nem árt kigyomlálni. Viszont, ez egy régi verzió. A webshopokat nézegetve az újonnan vásárolható HK416-ok szintén megkapták a második generációs belsőt, ami igazán jó hír. A kb 400€-os ár igen csak a felső szegmensbe teszi, ami ma Magyarországon finoman szólva sem a pop kategória. Ugyanakkor ezért a pénzért egy minőségi terméket ad a VFC.
A licenszelt VFC elsősorban azoknak szól, akik a lehető legrészletesebb AEG-et szeretnék birtokolni egész korrekt műszaki tartalommal (főleg, ha az új genes belsővel sikerül megvenni). Ez az amit más gyártótól nem tudsz megvenni.
Ha számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.