Cyma CM.650A

cm_650a_1.jpgElső blikkre bármennyire is hihetetlennek tűnik ez a szerkezet a valóságban létezett. Az airsoft ős korszakában még csak átalakítót szettként, manapság azonban hozzá lehet jutni egy ilyen formájú játékhoz meglehetősen olcsón. A Cyma 600-as sorozata a belépő szint felett az a kategória, amiért már érdemes pénzt adni. Hogy miért?Az ok nagyon egyszerű. Az 500-as széria továbbra is tejfölös dobozból van. Hosszú távon borítékolható az oszlásnak indulás, főleg a vékony falvastagságú részeken.
A 600-as már üvegszálerősített műanyagból van. Jóval erősebb, merevebb és minőségibb érzetet ad. Nyeklés-nyaklás leginkább az összeszerelés igénytelenségéből adódik. A képen látható példány küszködött az M4-ek gyakori kínjával, a lötyögő előaggyal. Ezt orvosolva -a matériának megfelelően- kellemes egyeben érzést kölcsönöz.cm_650a.jpgA Cyma termékeket még mindig szeretjük, mert olcsóságukhoz képest meglehetősen korrekten és kiszámíthatóan működő szerkezeteket kapunk. A 650A-nál sincs ez másképp. A cucc airsoft eredetijét valamikor a kora 2000-es években dobta piacra a Hurricane nevezetű gyártó. És persze mondanom sem kell, hogy nem ilyen zsebpénzbarát áron. :) Ez pedig nagyon is az a 110€ körüli összegért.cm_650a_3.jpgEgyedül a külsőcső van fémből. A többi alkatrész műanyag, még a lángrejtő is. A külsőcsövet és az előagyat a tárfészek előtti gyűrű tartja a helyén (ha meg van húzva). Ez a fajta előagy alap koncepcióban csak a hátsó gyűrűvel fogatódnak fel. (Freefloat) Mivel műanyagból van és az airsoftban sokszor probléma az alkatrészek nem igazán pontos legyártása (és beállítása), emiatt az első harmadánál egy csavar fogja a külsőcsőhöz nem túl valósághűen. Ugyanakkor, mivel 110€ körüli árról beszélünk és lesz más fícsöre is a cuccnak, ezért itt felesleges kukacoskodni. A lényeg, hogy valami tartja és egyenes.cm_650a_5.jpgA válltámasz állítható és a végtelen unalomig ismert "krén sztok". Ebbe a fajta huzogatható seggbe fér a legtöbbakku.
A 600-as Cymánál a tube és a szíjakasztó is fémből készült, szóval már csak ezek miatt is megéri pár fillérrel többet áldozni egy 600-as Cymára. Hosszútávon megköszönöd majd magadnak. cm_650a_2.jpgA tok nemes anyaga a szálerősített polimer. Egy átlag M4-hez képest gyakorlatilag a tárfészek a főbb különbség. A kezelőszervek semmit sem változtak. Előbbinél viszont át kellett tervezni a dolgokat. Először is meg kellett nyújtani az AK tár dimenziói és rögzítése miatt. Ugyanakkor megtartották az alapvető logikát a tárkioldónál. Jobb oldalon gomb, amivel ki lehet forgatni a tárat.
cm_650a_11.jpgA képen látható módon tevődik át a gomb horizontális mozgása billenővé, így lehet kivenni a tárat. A tárakasztó nem nyúlik ki semennyire sem a tok síkjából, ezért hüvelykujjal csak trükkösen oldható ki a tár.cm_650a_4.jpgVizuálisan jobban látszik a nyújtás a fenti képen. Szokatlan arányai szemmel láthatóak és nem a kép torzítása miatt jóval hosszabb a hüvelykivető nyílás körül.cm_650a_6.jpgEgyedi kamrát kellett gyártani, hogy az AEG AK sztender tárakkal működjön.
cm_650a_7.jpgAkcióban. Az adagolócső S alakban a sztenderd V2 gearbox orra alá kanyarodik.cm_650a_8.jpgEgy nyújtott, klasszikus, 3 fogaskerekes M4 jegyeket mutató kamrát láthatunk.cm_650a_9.jpgA kamrán látszik leginkább, hogy nem a Cyma találta fel az SR47 sztorit, hanem a jó öreg Hurricane-t vette elő.cm_650a_10.jpgMeglepő módon egész korrekt minőségben sikerült legyártani. A lenyomókar kellően feszesen áll, nincs oldalirányú lityi-lötyi. Persze a fogaskereket kialakításból adódóan mindig fennáll a lehetősége, hogy a gb kalapálás hatására elállítódhat. Illetve biztos kéz kell a finom állításhoz.
A gumi dudora -nem szokatlanul a Cymától- középen félig sliccelt.
A cső rézből van még ebben a 100€ körüli kategóriában is, ami jó. A marások szépek, a kontúrok jók és nem sikerült semmi se ferdére. Viszont nagyon sok Cyma AEG esetében a csőrögzítő marás 1-2mm-rel túlzottan előre kerül, aminek hosszútávú problémája, hogy körülmetéli a gumi száját.
cm_650a_12.jpgA Cyma még mindig az airsoft világ Toyotája, csak épp kínai és olcsóbb. Az "innovációk" lassan, de biztosan szivárognak be a termékekbe. Itt van pl a "gyors rugócsere", amihez nem kell kibontani a gearboxot a lowerből. (Tehát atomjaira szedni.)cm_650a_14.jpgMint már fentebb említettem, a gearbox az M4-ekben megszokott V2-es. cm_650a_13.jpgA tár könnyebb illesztése értelmében az orr részre kapott egy műanyag szakálkát.cm_650a_15.jpgBelül látható, hogy a Cyma régi önmagához képest visszafogta a zsír mennyiségét. Nem egy nagy adag trutyi fogadja az erre járót, bár a fogaskerekek alatt és felett a gb házra jutott az újabban kék matériából, ahol igazából semmi keresnivalója. És kék, szóval már "blue edition", ami a valóságban annyit takar, hogy a műanyagok kékek - meg ugye a zsír-.
cm_650a_23.jpgAz innováció beette magát a Cymához is. Gondoltad volna pár évvel ezelőtt, hogy 100€ környékén manapság kapsz egy AEG-et, amiben a kapcsoló helyére egy mikrokontrolleres elektronika jutott? És hát itt van. Dudál, világít. Tényleg, rádugod az akksit egy szignál tudatja veled, hogy feladatra kész.
A kapcsolója mechanikus és remélhetőleg nem lehet annyira behúzni az eb-t, hogy tönkretegye. Fizikailag határolva van a billentyű. Ennek érzete meglehetősen döglött, lévén egy áttételen keresztül nyomagat egy fing mikrokapcsolót.
Az egyeslövés érzékelés pedig optikai. A cut off lever csapkodása szakítja meg az optokapu és fényforrás közötti teret.
Található még a nyákon egy piros led, ami egyeslövés után világít.
Egyéb dolgokról, mint különböző módok, nem szól a fáma. (Burst, pre-cock stb)

Hogy mennyire életképes a koncepció az idő megmondja. Nyilván csodát nem kell várni, és érdemes belekalkulálni, hogy megpusztulhat az elektronika. Mégis csak egy kifejezetten olcsó termék luxus szolgáltatásáról beszélünk. Viszont az opció mindig ott lesz, hogy szokványos kapcsolót rakjunk a helyére.
cm_650a_17.jpg

cm_650a_18.jpgA rendszer agya.cm_650a_19.jpg4 dióda örködik.
cm_650a_20.jpgKapcsoló, FET-ek, optokapu, miegymás.cm_650a_16.jpgA motor a termék árához képest egész jó. Vélhetőleg az elektronika biztonsága vonzotta magával.cm_650a_21.jpgA sztenderd V2 átesett már pár ráncfelvarráson. A Cyma pedig jó helyeken nyúlt hozzá. Az orr rész szokott egy neuralgikus pont lenni. A tappet plate szűkítésével több anyagot tettek oda. A sarkok gyárilag le vannak kerítve. Nem csak belül, hanem kívül is kentek plusz anyagot erősítés képpen.
Jó nagy csapágyak vannak, viszont mivel acél (és nem golyós) így igazából mindegy. Plusz pont, hogy tettek egy lyukat a visszaforgás-gátlóhoz, hogy adott esetben feszteleníteni lehessen az összes rugót.cm_650a_22.jpgA belső árához képest még mindig korrekt. Sokáig el szoktak ketyegni. A középső fogaskeréknél néha előforduló jelenség, hogy eldob pár fogat.
A rugóvezető egész igényes darab, fém és nem spórolták le róla a csapágyat. Ahogy dugattyúfej is csapágyas. A csapágyakat/perselyeket nem árt beragasztani, hogy ne kezdjék ki a spiáter gearboxot. A hengerfej a hengerhez képest eléggé alulméretes, ide nem árt egy kis tér kitöltést alkalmazni. A kompresszió pedig változó tud lenni. Ebben a példányban nem volt gond vele.

Összegzés.

114€ a kedvenc lengyó boltodból. Ennyiért egy belépő szintű eszközt kapsz, amivel maradéktalanul élvezhető a játék. Az elektronikának köszönhetően, ha "tunkolod a ravaszt" (ami egy gusztustalan dolog) sem fog összeakadni egyesben a szerkezet. Hátránya, hogy megvan esély rá, hogy egyszer csak megdöglik. Azért mégis csak egy olcsó termék "high tech" kiegészítője és a mint tudjuk, a minőségbiztosítás és az ár fordítottan arányos.pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.

paypal_me_donate-300x300.png
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.