Specna Arms SA-E23 VS Specna Arms SA-V66 - Aster VS Titan
Rendhagyó dupla kontent lesz, vagyis dupla-dupla. Itt van a fent látható két AEG. Mindkettő Specna Arms és mindkettő "gyárilag" GATE elektronikával jön. A kicsi a jobbik (és régebbi) Titan verzióját hordozza magában, a hosszabb az újabb és olcsóbb Astert. Lessünk bele a két jószágba, és nézzük meg milyenek belül és kívül.
A két termék között 50-70€-nyi különbség van. A kicsi, ami a Titan elektronikát tartalmazza a drágább. Állítok hirtelen egy sorrendet, és nézzük előbb az olcsóbbat!
SA-E23 - külső
A Specnáról az az eddigi tapasztalat, hogy külső lötyögések terén alapvetően rendben vannak. A legneuralgikusabb pont egy ilyen M4 pofájú AEG esetében a tok alsó és felső részének a találkozás. Ezt a dolgot alapvetően egész jól megugorják ezek a cuccok, masszívan szoktak állni. Az olcsóbbik felületkezelése matt, a logó gravírozott. Minőségibb benyomást kelt. Kezelőszervek tekintetében csak a nyilvánvalót lehet elmondani. Semmi extra dolog nincs a rendszerben. Ez egy tök átlagos, a legalapabb elgondolást és funkciókat tudja magáénak. Semmi sem kétoldalas. Minden a klasszikus, sallang mentes metodika szerint lett megalkotva.
Ezen a bolt catch nem működik. 2 strici alkatrész található a közepén, az elsütőbillentyű és a markolat.
Előbbi egyenes kialakítása miatt különbözik a megszokottól.
A markolat szöge meredekebb, így az ember csuklója nem törik meg olyan mértékben, mint a hagyományosnál.Ennél a konfigurációnál egy M-lok kialakítású előagyat kapunk. Az M-lok előnye, hogy pont annyi railt és/vagy kiegészítőt cipelhetünk magunkkal, amiennyire épp szükség van.
Specnáknál alapvetően nem szokott gond lenni elöl sem az alkatrészek csatlakozásával, ám ennél a verziónál tapasztalható volt némi vertikális játék. Pont annyira volt jelen, hogy már zavaró legyen fogdosás közben. Az olcsóbbiknál van a nagy trükk, a tényleg gyorsan cserélhető rugó. A fenti képen látható módon bomlik szét a hátulja gyakorlatilag szerszám nélkül. A tube-on oldani kell a kontra anyát. Ennek felülete recézett és némileg vastagabb, hogy kézzel meg lehessen fogni.
A tube maga bajonettzár szerűen csatlakozik a tok csonkjára. Ennek kivágasa a képen látható.
A rugóvezető pedig egy hatalmas 6-szögletű tömbben végződik, ami kézzel könnyen kitekerhető. Emlékeztetőül, "csak" ennyire kell szétborítani, hogy a rugót ki lehessen cserélni egy átlag gyors rugócserés AEG-et.
Szóval a dolog tényleg gyorsan végrehajtható.Érdekes dolgot találtak ki, hogy gyakorlatilag a motor is gyorsan cserélhető. Ennek kevés értelmét látom, de legyen. Ez elgondolás végülis nem rossz, de a kivitelezés ritka igénytelen. A "Specnánál" még nem tudnak igényes, sorjamentes műanyag alkatrészeket előállítani.
Gyártottak egy ajtót, amin keresztül csavarok oldását megkerülve lehet hozzáférni a motorhoz. Ez az "ajtó" hivatott rázárni egy műanyag alkatrészre, ami a motor aljára illeszkedik. Egyrészt pozícionálja, másrészt a motor magasság is ezen keresztül állítható.
A sorjás műanyag azonban nem olyan patent módon rögzíti a dolgokat, ahogy azt elképzelnénk. Meg kell azért győződni róla, hogy mind a két fül beakadt e és rendesen a helyére került.
SA-V66 - külső
Nézzük a kicsit! Tok itt is jól illeszkedik, lötyögésnek nincs nyoma. A felületkezelés kevésbé matt és a logó nyomva van rá gravírozás helyett. A kezelőszervek itt sincsenek túl bonyolítva a alapot kapjuk, akárcsak az olcsóbb modellnél. Egy kis csavar a történetben, ha megnézzük a tok felsőrészét, akkor láthatjuk, hogy dizájnban kissé már képet mutat, mint a megszokott M4. Kicsivel szögletesebb és a lentebbi képen látható, hogy a forward assist részenél más dizájnt találtak ki. A dolog, lévén, hogy egy AEG-ről beszélünk kozmetikai.
Viszont, ezen a jószágon működik a bolt catch. Ami azt jelenti, hogy a hop up kamrát takaró lemez hátul marad, ha felhúzókart meghúzzuk. A bal oldalon lévő gombbal pedig oldani tudjuk a rugót, így a lemez újra előre csúszik.
Elsütőbillentyűből klasszikus kialakításút kapunk és markolat szöge is szokványos."Bebaszna, ha ilyen rövid AEG-en lötyögne az előagy" és hát igen, tényleg így van. Ennél masszív.
Egyéb iránt van rajta 5db QD szíj felfogatási pont és pár jelképes M-lok hely.Ezt a gyors motorcserés dolgot egy jóval igényesebb, de szerencsétlenebb megoldásra cserélték. Végre nem egy sorjás, igénytelen műanyag alkatrésszel nézünk farkasszemet. Ahogy képeken is látszik minden kontúr szép.
Hogy miért írom mégis, hogy szerencsétlenebb? Az ajtó a motorra közvetlenül zár rá. A motort a rugó nyomja kifelé, emiatt előfordul, hogy mellé megy a történet és a motor vége nem a neki szánt helyre kerül, hanem mellé. Erre oda kell figyelni, mert így rossz szögben fog találkozni a tényérkerékkel. Szép fícsör, de nem igazán júzerbarát és valójában értelmetlen. Ki cserélget ilyen gyakran motort?
SA-E23 - belsőAz a "vicces", hogy az olcsóbban van a "jobb" belső. Megtalálható benne a "helium flat hop" "rendszer". Itt írtam róla. Továbbra is egy összetákolt flat hop megoldás.
A vicc másik része, a szarrá márketigezett "Orion" gearbox.
Ez az a gearbox, aminek nagy csinnadrattát csaptak annak idején.
Pedig csak egy feliratozott semmi extra cucc. Annyi látszik, hogy az elektronika miatt a zsírmanók és a hézagolómanók többet jártak itt. Vaskos, kémény kenőanyag burkol mindent.
A gearbox háztól nem vágjuk hanyatt magunkat. Nincs olyan durva erősítés az orránál, mint pl ahogy a G&G vagy Krytac tette. De legalább jókora rádiuszok kerültek a henger kivágásánál, elöl a sarkokba. Ez mindenképp egy örvendetes dolog.
A tányérkeréknél van egy kivágás, hogy adott esetben a visszaforgásgátlót oldani tudjuk, így feszteleníthető az összes rugó. Ennek főként a gb szétborításánál van jelentősége.A belső manapság már az abszolút sztenderd. (Vagyis kéne, hogy legyen.)
A rugó elöl-hátul csapágyazást kapott. A gearboxban 8mm-es golyós csapágyakon futnak a fogaskerekek. Ezzel sincs gond, 7mm felett ritkán van baj a golyós megoldással.
A nózi o-gyűrűs és jól passzol a kamrába.
A levegős rész, ami alapvetően mutathatna több igényességet. Van egy nem túl kopás álló, olcsó alu hengerünk.
Jó lenne ezt az alu hengerfejet elfelejteni, ha gb orrának életartama is cél. A dugattyúfej legalább műanyagaból van, így javítva az esélyeket.Ennek viszont van egy nagy rákfenéje. Gyakorlatilag az összes műanyag dugattyúfejes Specnában ez az igénytelenül öntött alkatrész van. A baj vele az, hogy egy jókora sorja van vertikálisan ott, ahol az o-gyűrűnek tömítenie kéne. Nem árt szintbe hozni, hogy ne menjen el összenyomás közben némi levegő.
Van még egy alkatrész, ami jóval igényesebb, mint a drágább modellben és ez a motor. Valszeg az elektronika kisebb terhelehetősége miatt került bele egy combosabb erőforrás. Azért ne bízzuk el magunkat. Ez egy valamivel erősebb mágnesekkel rendelkező nyomatékosabb motor. 11,1v-tal (amivel úgyis mindenki használni fogja) rángatja a rugót, mint bodri a lábtörlőt.
SA-V66 - Belső
Érdekes, hogy a Specnának két szinte megegyező hop up kamrája van, de jobban szemügyre véve látható, hogy a két alkatrész más öntőformával készült és színük is más. Fura, hogy "egy márka" és két különböző szerszámmal gyártanak hozzá kb ugyanolyan alkatrészt. Mindkettő ugyanaz a prowin kopi jellegű, tárcsás M4 kamra. A drágábbik modell viszont nem dicsekedhet a flat hop "rendszerrel". Ebben egy hagyományos dudoros gumi van és hozzá egy csövecske lenyomó.
Ez a gearbox már ismerős lehet volt is ilyenről szó már a blog hasábjain.
Kb ez a Specna "kezdeti generációs" doboza.
Belül nem azt a kék zsír használták, amit az olcsóbb modellnél, ha nem valamiféle átlátszó szilikonzsírt.
Érdekesen működnek a dolgok "Specnánál" gb orra több erősítést kapott, de a sarkokat nem sikerült lekerekíteni. -Erre azért van szükség, mert a sarkok úgynevezett feszültség gyűjtő pontok, ahonnan a repedések és törések kiindulnak, mivel ide összpontosul a becsapódás energiája. A sarkok lekerekítésével nem lesz erősebb az box, viszont jóval több terhelést fog elbírni hosszútávon, mert nem pont szerűen a sarkokba koncentrálódik a terhelés, hanem egy köríven oszlik el.-
A fentiek fényében úgy látszik, még mindig nem sikerült elszakadnia a Specnának, hogy ne full fém alkatrészek verjék egymást. Nevezetesen a hengerfej rézből, a dugattyúfej aluból van. A szendvics között a hús meg némi gumi csillapítás. Érdekes, hogy a rugóvezető ebben, a drágább jószágban csapágy nélküli, de legalább egybe fémből készült alkatrész. A másik ilyen szempontból igényesebb. A fogaskerékszett lényegében ugyanaz leszámítva a delayert. Nem kell egyből a boltba rohanni ezek a gyári kerékszettek iszonyatosan sok kilométert kibírnak. A dugattyú 1 fém fogas szemben a másikban lévő full fémfogashoz képest. Bár elvileg a full fém fogas AZ ISTEN, én mégsem emelném ilyen magaslatokba. Erről már többször kifejtettem a véleményemet, hogy a full fémfogas dugattyúk fogaslécét nagyon kevés anyag tartja, emiatt jobban szeretem azokat, amik több műanyag fogat tartalmaznak.
Motorból a legalja, legbelépőszintűbb kínai motort kapjuk. Valahol meg kellett fogni a költségeket. De 11,1v úgy sem fogja kímélni. :)
Aster vs Titan
Ahogy a két AEG, úgy a két elektronika is valamelyest vegyes vágott. Az Aster az olcsóbb, újabb. A Titan az öreg(ebb), drágább.
Mindkét elektronika az eredeti kapcsoló helyére szerelhető, nem foglal el hasznos helyet az akku elöl.
Eddigi ilyen (mikrokontrolleres) elektronikák a blogon:
G&G ETU V2 és V3
ARES EFCS
Jefftron Processor Unit
Cyma gyári megoldása
Azt az elején le kell szögezni, hogy ez a két elektronika jóval többet tud és ez által jóval drágább is mint a fentebbi megoldások.
Gyakorlatilag egy mini számítógép épül be a kapcsoló helyére. Ez által és a beépített ezer funkciónak köszönhetően külső szoftverrel buzizhatóak a beállítások. Megtehetjük számítógépen, okostelefonon, Bluetooth vagy usb kapcsolaton keresztül, limitáltan az elsütőbillentyűről.
Sőt még statisztikát és hibakódot is vezetnek/tárolnak.
Mikre jók ezek?
Ezer meg egy új funkcióval "bővül" a karalábé tudása.
Nagy vonalakban:
- gyakorlatilag ez egy olyan FET (mi a frász az a FET), aminek a vezérlését nem csak egy kapcsoló nyomogatásával érjük el, hanem az áramkörnek a része egy előre beprogramozott kis számítógép, ami különböző módokat tud lefuttatni.
Nem kell figyelni arra, hogy egyesben mennyire tunkolod a ravaszat, mert az elektronika kontrollálja, mikor kell elindulnia és megállnia a motornak. nincs a bizonyos esetekben tapasztalaható egyeseben elakadás, majd sorozatra váltva, átforgatva újra működés.
- egyes, sorozat, burst stb tetszőlegesen variálható a tűzváltókar bármelyik állására
- binárisan működő eb, tehát behúzásra és elengedésre is lő egyet-egyet
- figyeli az akkudat, hogy ne merüljön túl
- és egyéb dolgokat, teljes listáért lesd meg a linkeket:
Aster | Titan
Mindkét elektronikában közös, hogy a való világgal a kapcsolatot optikai elven érik el. Tehát nincsenek mechanikus kapcsolók, vagy mágnesességen alapuló Hall-szenzorok.
Mit kell érzékelniük?
Alapvetően 3 dolgot: elsütőbillentyű, fogaskerék, selector plate.
Az elsőt nyilvánvaló okokból.
A másodikat az egyeslövés, burst, precock stb funkciók miatt.
A harmadik pedig a tűzváltókar állását fogja fel.
Mindkét elektronikában közös, hogy mechanikus biztosítás egyikben sincs. Tehát safe-ben mindkettőnél be lehet húzni az eb-t!
Az Asternál a mechanikus biztosítást nem kötelező elhagyni, mert egy 1 db pcb-re épül. Tehát van neki hely fizikailag.
A Titan 2 áramköri lapra épül, ezért fizikálisan nincs neki hely. Az elsőnél a "Specnánál" úgy döntöttek, elhagyják a mechanikus biztosítás plusz lehetőségét.
ASTERAz Aster 1db NYÁKja és az egyedi elsütőbillentyűt.
Az "A" betűnél látható a fogaskerék érzékelője.
A zsugorcső és a bekarikázott kör között az elsütőbillentyűé.Az AST2-R2 felirat alatt látható a selector plate 3 érzékelője.
TITANKét NYÁK, tüskesorral összekötve alkotja a Titánt. Látható, hogy "szabványos" eb tartozik hozzá.
A sector kerék érzékelője a "Bottom board" feliratnál lévő kis félszigeten kapott helyet, illetve a másik pcb-n, a vele szemben lévő nyúlványon. Az Asterral szemben itt az elektronika nem a sectorkerék bütykét figyeli, hanem az elhaladó fogakat számolja.
Az eb nyomon követését a felső lapon, a soklábú IC alatti, ívesen felforrasztott optokapuk lesik.
Látható, hogy a Titan jóval több információt gyűjt be. Ez egy szofisztikáltabb, ezáltal drágább rendszer.Az alsó NYÁK, hátulján az Asterhez hasonlóan 3 db érzékelő figyeli a selector plate helyzetét.
A selector plate és a 3 optikai szenzor. Ahányat a lap kitakar, ott áll épp a tűzváltókar.
A Gate gyakorlatilag "kütyü" szintre emelete az utólagos AEG elektronikákat. Többféle konfigurációban elérhetők. Olcsóbb, ami kevesebbet tud (szoftveresen) és drágább, ami többet. És persze megvan a lehetőség, hogy némi pénzért cserébe hozzájuss a drágább verzió fícsöreihez. Valamint újabb firmware verziók is elérhetőek a letölthető szoftver segítségével.
A legolcsóbb verzióban nincs benne a programozáshoz szükséges hardver. Lásd fent, középen a "T-csati, usb átalakító". Ez külön egy 30€-s tétel lenne, de a drágábbik Specnához jár, mert a GF állítása szerint ez a pakk van beépítve.
Egyik elektronikában sem tetszettek a vezetékek. Valamiért ez a Alpha wire nagyon beette magát airsoftos berkekben, pedig hordozza azokat a rossz tulajdonságokat, amiért a gyári madzagokat ekézzük. Ha úgy tetszik az Alpha wire a márkás verziója a megszokott vékony és merev gyári vezetékelésnek.
És pont emiatt kínlódás, sőt, ha úgy tetszik még merevebb is. Mind ezt tetézi, hogy a tube-ba feleslegesen hosszúra szabták a vezetékeket. Ha nem akarunk kínlódni, hátul érdemes lecserélni valami könnyebben kezelhető, puhább és rövidebb madzgra.
Gombhoz a kabátot avagy összegzés.
Van itt két Specna Arms AEG, amik műszakilag a langyos középszerűség minta példái.
Ha csak magát a vasat nézzük, 2021 közepén szerintem még mindig az Arcturusért éri meg a leginkább pénzt adni. Bár abba nem lehet belerakni ezeket az elektronikákat.
De itt a nagy deal, hogy gyakorlatilag össze vannak akciózva a Gate felsőkategóriás termékeivel.
Ha így nézzük a Gate elektronikához kapsz egy közepes színvonalú, itt-ott igénytelen vagy érthetetlen, de külsőre egybenlévő AEG-et.
Nézzünk egy kis matekot, ha már a gombhoz a kabátot:
SA-E23 - 242€
Aster elektronika - 76€
318€
SA-E23 Asterrel - 302-280€
16-38€-nyit nyerünk
SA-V66 - 237€
Titan V2 + programozó bizbasz - 161€
398€
SA-V66 Titannal - 346€
52€-val vagyunk bentebb és már nem kell venni egy plusz 32€-s programozáshoz szükséges eszközt, ami az Aster verzióhoz is kell, ha állítgatni akarjuk. És hát persze akarjuk, mert az elsütőbillentyűről jóval kevesebb funkciót lehet elérni.
Innen nézve megéri a Titan-t választani, mert több funkciót és hozzáadott értéket kapunk a pénzünkért.
Ha számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.