NPO VSK-94
NPO. Sokak számára ismeretlen a márka. Nem csoda, hisz nem a main stream közönséget szolgálják ki. Sőt olcsó AK-juk sincs. Hírük leginkább (a pár éve lecsengett) orosz őrület között vert gyökeret. Egy olyan ruszki garázs cég, akik (a lehetőségekhez képest) a külsőből a legtöbb részletességet szeretnék kihozni. A borsos árat a kis széria okozza és az, hogy más gyártó egyáltalán nem kínál ilyet.
Lássuk, milyen az az AEG, amit Szergely és Szergely hegeszt, "sokpénzért" (~500€), egy panelgarázsban.
A VSK-94 a valóságban a VSS olcsósított verziója. Tehát ismét egy ruszki belbiztonságos replikával van dolgunk. Egy 400m-ig sznippér AEG változatát tette le az asztalra az NPO.
A külső vas és acél keverékéből áll össze megspékelve 3D nyomatott műanyagokkal. Minden iszonyatosan masszív és NYERS.Közelebbről szemlélve, nem a "pornó" minősítésű hegesztésekkel kápráztatnak el minket. Belezúmolva tűnik ki igazán, hogy mennyire kisipari termékkel van dolgunk.
A baloldalon található az infrabak, amire az optikát rakhatjuk.A jobb oldal rejti a tűzváltót, ami 3 állású, tehát képes a sorozatra. A hop up állítás nem a megszokott, nem a zárimitáció mögött található, hanem előrébb, az előagy tövében.
Ezen a részleten látszik, hogy felhúzókart csak nagy vonalakban sikerült reprodukálni az eredetihez képest.Az apró részletek mindig emlékeztetnek arra, hogy ez egy garázstermék. Pl a fent látható csavar, meglehetősen csúnya. Ha ez túl szőrszálhasogatónak tűnik, mindig jusson eszünkbe, hogy egy 500€+postás (adott esetben vám+áfás) termék.Ahogy elég csúnya (bár kevésbé látványos) a válltámasz rögzítő csavar.Amelynek a végei sem túl gusztusosak. (Elvileg ez egy 7. generációs NPO VSK.)A tus 3D nyomtatással készült. Ez a felület textúrázottságán látható.
Az acél szíjakasztó és a gumírozott vég ragasztva van.Az irányzékok hegesztve vannak a gázdugattyúházra.
Ebből a szögből látszik igazán, hogy felhúzókar igazi kézműves termék.Az előagy szintén ugyanabból az anyagból készült, mint a tus.Az NPO-tól némi plusz pénzért elérhető a railes előagy.Az anyag ugyan az. A falvastagságok miatt kellően merev.
A sínek alu vagy spiáterből készülhettek. A csavarok pedig estleges "gondossággal" kerültek beszerelésre.Railes előaggyal karakteresítve, már csak valami optika hiányzik.Hangtompító imitációt letekerve szemünk elé tárul némi belső és külsőcső. A cső nem ér végig teljesen. A gyártói ajánlás szerint ide kerül az akku. Bár igazából némi logisztikázással és vezeték átszabással jobb helye van az előagyban. Ahová simán befér egy 116x17x13mm méretű lipo. Így megspórolunk magunknak minden játék előtt és után egy adag kínlódást a hangtompítóval.
Nem túl elegáns megoldás, viszont kétségtelen, hogy sikerült lefesteni a külsőcső és egyben a hop up szerkezetet rögzítő csavart. Helytakarékosabb és igényesebb lett volna, egy hernyócsavart használni.A hangtompító imitációnak két kamrája van, az akksi miatt. A két vaskorong be van hegesztve.Érdekes, hogy az egyedüli hatalmas, műanyag külső kiegészítő, ami specifikus az AEG-hez fröccsöntött. Tehát sorozatgyártásos technológia. Ez a tár belseje.
A hegesztési pötty, némileg nagyobbra sikerült, így a köszörűt sem véletlenül szerezték be a srácok.A vaslemez amiből a tárat alkották nem az a vékonyka. Masszív hatást kelt, ami bírja a strapát.A tokot a fenti ábrán látható mértékben lehet szétszedni. Összehegesztett egységet alkot, minden, ami képen látható. A tárkioldó rohadt kemény. Plusz a tár is elég passzentos, ezért igencsak oroszos markolást igényel a tárcsere.A kevésbé szem előtt lévő felületeket, mintha gyengébb anyagból oldották volna meg. Úgy, mint a képen látható acél lap, ami a külsőcső csonkját tartja.
Ha a hegesztések igényessége még ha nincs is a toppon, legalább minden abban a síkban van, ahová szánták.Igazi kisipari megoldás a zárimitációs lemez és a rugója.Akárcsak a sátorvas behegesztése.A súlycsökkentés a költségek kordában tartása miatt, egyszerűen nem juthat mindenhova a fekete festékből.Ezen a részleten látható az a sufni megoldás, amivel a hop up kamra rögzítésre kerül.A tokfedél egy olyan részlete a replikának, amit nem lehet csak úgy eltávolítani, mint bármelyik AK vagy más gyártótól származó VSS replikán.A két odahegesztett 3-as anya gondoskodik a rögzítésről, elölről a hátsóirányzék alá akad be a lemez.Hegesztések és egyéb szerkezeti dolgokat szemlélteti a kép.
Mivel egy kis manufaktúráról van szó, ezért kizárt, hogy nagyüzemben előállítsanak olyan belső szerkezeteket, amik a bb-k meghajtásáért és célba-juttatásáért felelős.
A bele igazi vegyes-vágott. Több gyártó termékeivel találkozunk ezen az utazáson. Természetesen egyikre sincs ráírva, hogy ki az eredeti szerző, így saját tapasztalatimra hagyatkozom.
A képek alapján bárki megmondhatja, hogy a külső egy AK belsőt rejt. V3 gb és AK kamra.
A hop up kamra egyértelműen az LCT tollából való. Műanyag és pontosan öntött. Nincs vele baj.
A gumi egy érdekes szerkezet, dudora, szája és anyaga alapján csak a Real Swordra lehet következtetni. A cső NPO sajátmárkás terméke, bár kétlem, hogy ők csinálnák. A lényege, hogy acélból van. Amit képen látunk az egy komplett ACM "márkájú" gearbox. Valamiféle ARES kopi, mert mikrokapcsolós.
Azonban a motortartóbak kilóg a sorból és LCT szagot áraszt magából.A sufnizás folytatódik tűzváltó mechanikán. Mivel ez egy egyedi bódé, egyedi tűzváltókarral, muszáj volt gyártani valami hozzávalót. Így aztán fogtak valami biliacélt és méretre szabták.
A középső U alakú kivágásba akad bele a tokon lévő kar. A biztosítás parasztegyszerűséggel oldották meg. Megfúrták, lemezcsavar, egy kis PVC cső és kész.A gyorsrugócsere ebben az esetben sem jelent hipergyorsaságot. A rugóvezető eléréséhez, le kell bányászni a tust és a tokfedelet, melyet jó pár csavar tart.A kenőanyagot nem bízták a véletlenre jutott belőle bőven, főleg a hengerbe.A gearboxház le van festve szürkére, ami alatt valami réz színű alapozó van és alatta a spiáter. Ezt vakolatot viszonylag könnyen vakarja az acél tok.A képet látva mondhatná az ember, hogy full tunying. Hát, oké legyen.
A cucc megvan szórva SHS minőségű belsőségekkel.
Kár a 100:200-as helikális fogaskerékszettért. Egy 18:1-essel fickósabb lenne a ROF a hozzápárosított motorral.
A dugattyú full acél fogas ennek a belépőfoga magasabb kicsivel, mint a többi. Ami mindaddig rendben van, míg nem kezd el visszafelé kolbászolni a hengerben, mondjuk sűrítési ütemben. Ekkor a jobban lelógó fog kapcsolatba keveredik a sector kerék fogmentesített részével.
A rugóvezető legalább acél és csapágyazott.
Itt van még a motor, amiről már említettem, hogy nagy nyomatékú. Ez az a fajta, aminek erős mágnesei vannak és fordulatszáma alacsony. Így sorozaton nem generál valami hatalmas ROF-ot 7,4-gyel. Az egyes viszont nem döglött és ez már félsiker. Ez egy jó alap motor.
Az alatt lévő hajtogatott rugó nyomja a motortartó bakban lefelé a motort. Mivel jókora méretű, ezért a motor állíthatósága limitált, hamar felfekszik a motor háza a rugó meneteire, így blokkolja a teljes spektrumban való állítást.
Összegzés.
Az NPO egy egzotikus gyártó. Ennek megfelelő árazással. A VSK-94 ~500€ + postáért kapható. Ezért a pénzért egy igazi kisipari termékre fizetünk be, amit egy G&G-s méretre vágott dobozban, szétszerelve juttatnak ez az otthonunkba.
Ez valóban egy "egyedi" termék. Nem valószínű a legnépszerűbb lengyel shopokban egy Cyma áráért hozzádvágják akcióban. És ennek a dolognak bizony a fent említett ára van.
A külső masszív és a legjobb jelző rá, hogy oroszos. Gyakorlatilag ez az esszenciája, ennek a ruszki belbiztonságos replikának. A külső bizbaszok, a hegesztések teljesen elrepítenek abba poszt szoci korba, ahol Szergej és Szergej egy panelgarázsban játék puskákat hegesztenek a világpiacra.
A motorháztető alatt, hál istennek nem találták fel a csőbe a lyukat. Ez egy AK. Sztenderd V3 gearbox és AK hop up kamra lett beszerelve. Így aztán a lehetőségek tárháza nyitott.
Az biztos, hogy ez a cucc a fanatikusoknak szól.Ha számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.