G&G TR16 MBR 308WH
A G&G annak idején a realisztikus megjelenéssel szeretett volna kitűnni a gyártók forgatagából. Ami valljuk, be az M14-gyükkel (1. AEG-jük) sikerült is. Mind a mai napig szép és részletgazdag AEG. Eltelt jó pár év és a trend megváltozott. Már nem a realisztikusság, a valódihoz hasonlító részletgazdag külső megjelenés a menő. Ahogy a 2009 körül mindenki mil-sim arc volt, úgy lett ma a tömeg a tucat egyedire, sokszázfős locsolásra vágyó massza. A realisztikusságot pedig átvette a videójátékok álomvilága. Nem csak itthon, hanem a világ legtöbb táján trend ez most. Lassan már a szemünket forgatjuk a sok unalmas űrdiszkópuska láttán. A piac diktál neked pedig fogyasztani kell, különben... (töltse ki a megfelelő részt egy marketinges). A koncepció ugyanaz a kaptafa. Legyen bionikus formatervű, egybe simuló, itt-ott kiszögellésekkel tarkított a felület. Persze, magyarázhatnánk azzal, hogy licensz díjak és jogok birtoklása stb, de piac ráunt és kell valami kevésbé földhözragadt.
Ennek szellemiségében mutatkozik meg a G&G jelenlegi csúcs technikája. És itt most a konkrét belső műszaki tartalomra gondolok. Lessük meg milyen is a G&G TR16 MBR 308WH.De, előbb fussok végig a külsőn.A 308WH nevezetű cucc nem szokványos M4. Ez egy SR25 iteráció. A legfőbb különbség, hogy a tár hosszabb. Ez nem M4 tárral megy, hanem a nagyobb SR25 tárral.
A rail alumínium és a keymod rendszerrel bővíthető. A zárbetét formájú kivágásba aggathatók a railek, lámpák stb kiegészítők. A dolog előnye, hogy nem cipelünk magunkkal felesleges anyagot, mint a klasszikus railes előagyak esetében.
Az eleje masszívan csatlakozik a tok felső részéhez. 8 db csavar fogja és freefloat rendszerű. Tehát csak egy oldalról csatlakozik a fegyverhez az előagy mégpedig a upper csőcsonkjához.
A rendszer gyengéje a külsőcső. A gázblokk mögött a falvastagság le van csökkentve, a lángrejtő végét megfogva igencsak lengedezésre bírhat különösebben erőfeszítés nélkül. Ez a probléma amúgy jellemző a legtöbb G&G "M4" AEG-re.
Van gázrendszer imitáció, aminek a gázblokkja a csövet oldalirányú lengedezését némileg behatárolja. De, mivel freefloat, ezért a csövet kvázi nem merevíti az előagy.A csővégének kialakítása egyedi. Hosszabb, hogy a sima M4 kamrát és normál V2 dimenziójú gearboxot alkalmazzák. Emiatt nem rakható bele bármilyen külsőcső.
Az A&K-ban, G&P-ben V2 long box van és normál M4 kamra. A G&G GR25-ben normál V2 és spec, hosszított kamra.A válltámasznak mindenféle "részlete" van. Hatalmas gumírozással látták el, hogy vadabbnak nézzen ki. Van egy lehajtható tároló, amibe kb AA elem méretű dolgoknak van hely.
Az egész cucc kialakításának mintha a Magpul CTR adná az alapját. Erősen átrajzolva, hogy ne legyenek jogi gondok.
A hossz állítható és a háromszögön belüli karral tehetjük meg. Ezt hatalmas és kelletlen pattanással jelzi. Ennek oka a másik végén található, bepattintva rögzítjük a kívánt helyzetben.100e ft felett nem túlzás az igénytelen kifejezés, ha tubera nézünk. Egybe spiáteröntvény, ráadásul belül is úgy van öntve, hogy a rögzítéshez szükséges keresztben álló elem is része. Ez az, amivel a hosszú rögzítőcsavar fogja a tubeot. Ez eléggé behatárolja a vezetékeknek szánt helyet, mivel egy fix kivágás van. Ezen nem lehet átbújtatni az elektronika NYÁK-ját, de még egy kis Tamiya csatlakozót sem. Ez gyári állapotban kevésbé baj, hiszen 2,8-as sarukkal van megcsinálva bonthatóra. Viszont, amint változtatnánk a gyári felálláson máris kellemetlenségbe ütközünk.
A tok a Knight Aramament (valódit gyártó) kezelőszerveivel van megfűszerezve. Kétoldalas a tárkioldó és a bolt catch gombjai. Ezek nem valamiféle külső trükkel vannak megoldva, hanem szerves részét képezik a lowernek.
Megfigyelhető, hogy a tűzváltókar csak 90%-ot fordul a szokásos 180 helyett. Ez egy egész jó dolog, hiszen rövidebb mozdulattal válthatunk a funkciók között, szóval gyorsabb, egyszóval taktikúlabb.
A vaskos kiszögellések miatt optikailag csalóka a test megjelenése. Nem tűnik olyan hatalmasnak a tárfészek, de ne feledjük, ez a "nagytestvér" M4.Meglepő módon a hüvelykivető ajtaja műanyagból van. Mögötte látható a hátul megakasztott zárimitációs lemez valamint a hop up kamra.
A G&G-nek is muszáj valamit fejleszteni a piac nyomására. Ez lett a G2 gearbox. És ez az, ami miatt érdekes ez az egész puska.
Az ETU nevezetű elektronika legnagyobb újítása, hogy ha elfogy a bb, megáll a fegyver. Ehhez speciális tárra van szükség.
A jobb oldali piros karikában látható nyelv nyom meg egy gombot a tárfészekben, ami letiltja az elektronikát.
Figyeljük meg a másik körben lévő részletet. Ez a hajlott pöcs nyomja fel a bb-ket. Azért ilyen hosszú, hogy az AEG rendszer nyavajáját kijavítsa. Nevezetesen, hogy a hop up kamrába rendre marad mindig 4-5 bb, amit nem adagol fel a tár.
A cuccnak két ok miatt van egy forgáspontja. Az egyik, hogy a tár csigavonalban fogadja magába a bb-ket. Ha egy ilyen hosszú és merev műanyag darab lenne, akkor az első kanyarban elakadna. A másik, hogy így nem lóg ki feleslegesen és játék hevében nem törik le.
Meg kell jegyezni, hogy ez a tár, tehát az eredeti kell az AEG működéséhez. Az A&K SR25 tárak nem lesznek jók, mert máshol van az adagolónyílás.A bekarikázott gombot nyomja meg a tár, amikor kifogy.
A G2H gearbox természetesen gyors-rugócserés. A fenti képen látható állapotig kell kibányászni belőle a gearbox, hogy aztán gyorsan rugót lehessen cserélni.
A tok mindkét stiftje rugós biztosítással van ellátva akárcsak a valódi. Szép részlet ugyanakkor hasznos, mivel így nehéz elhagyni őket.
A két furatba kattannak bele a véghatárolók
A G&G végre leszokott arról, hogy a rossz oldalra tegye a csavarok fejeit.
Látható, hogy szeparáltabb kábelcsatornát alakítottak ki a vezetékek számára. Szükség is volt rá, a vezérlőelektronika miatt sok jelvezeték fut.Míg más gyártók a tokba integrálják a zárimitációs lemezt a G&G a gearbox oldalára rakta.
Ehhez tartozik egy spec nyúlvány a gb orrán, ahová a lemez rugója kerül.
Lecsupaszítva már-már majdnem átlagos a látvány.
A "gyors"-rugócsere.
Átlagos V2 gearboxnak tűnhet, de rengeteg apróbb módosítás van rajta, ami miatt gyakorlatilag csak ebbe jó.
Továbbra is alkalmazzák az orr részen az iszonyatos mennyiségű anyagot, ami miatt a mai G&G boxok a legerősebb V2-k.
A henger vezetőléces résznél van kukucska lyuk az fogaskerék belépési szögének kémleléséhez annak, aki ezzel szereti tölteni az idejét.
A belsőségek korrektnek mondhatók.
Dupla o-gyűrűs a hengerfej és a nózi. Ezek aluból vannak.
Full acél a fogasléc, ezt nem ár összeragasztani a testtel.
A rendszer gyárilag short stroke-os. Ez azt jelenti, hogy a dugattyú nem megy teljesen hátra, így a löket rövidebb, ergo nagyobb lesz a tűzgyorsaság.
Nézzük meg alaposan a sectorkereket. Ha megszámoljuk a fogakat, akkor 13-at taláunk rajta. Ehhez képest a dugattyú normál mennyiségű fogszámmal rendelkezik, azaz 16. (Beleszámolva a második, hiányzót is.)
Persze, mint minden ilyen műszaki beavatkozás ennek is két oldala van. A rövidebb löket azt jelenti, hogy kisebb hengertérfogatból gazdálkodhat a rendszer, azaz kevesebb levegőt tud tolni. A 3/4-es gyári hengernél ez nem jelent gondot. Kb 28mm vész el a henger térfogatából ehhez képest pedig kb 10mm-rel rövidebb a löket.
Azt is bele kell kalkulálni a dologba, hogy adott rugóval kevesebb lesz az fps, mert nem húzza fel teljesen.
A hop up kamra továbbra is korrekt darab. Erről bővebben az ARP9 bemutatóban olvashatsz.
Az ETU némileg változott. Kisebb lett a NYÁK. Kétféle rögzített sorozatot tud, ahogy a fentebbi videóban volt.
Végre nem egy nyomorult SMD ledet kell kémlelni. Kapott egy rendes csipogót. Hallani még mindig jobban hallunk egy zárt csőből, mint látunk.
A kapcsoló ki lett egészítve a "tárérzékelővel", ami nyomógomb.
Külön kis NYÁK kiszögelléssel.
Immáron 4 kapcsolóval boldog a G&G tulajdonos.
A hátsót nyomogatja a selector plate. Ha be van nyomva akkor tud sorozatot. Ha DMR-esítés a cél, akkor a selector platet kell megakadályozni, hogy benyomhassa. Pl a ki kell reszelni egy kapcsolóméretű részt belőle. Így megmarad biztosítás és adott esetben műgyantával feltöltve visszaállítható az eredeti állapot.
Az ETU rendszerről bővebben itt olvashatsz.
Összehasonlításképpen a hossz csalóka. Csupaszon meglehetősen langalétának tűnik, míg nem rakunk mellé valamit. A fenti képen egy 14,5"-es csőhosszú M4 látható, ez AZ M4 hossz, az M4A1 hossza. Látható, hogy alig pár centivel hosszabb a másik. A markolatok hüvelyk- és mutatóujj része egy vonalban vannak. A belsőcső 400mm, míg egy M4A1 363mm.
Összegzés.
370€ körül kapjuk meg a legolcsóbb helyen a ketyerét. Műszakilag ez egy korrekt AEG. A belső miatt korrekt az ár. Csak ne lenne olyan csúnya a külső, gagyi külsőcső és igénytelen tube.
Ha számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.