Cyma CM.048M
Cyma fegyverekből már a blogon is rengeteg szerepelt. Durván uralja a piacot ez kínai gyártó. Amely egyrészt annak köszönhető, hogy a legalja kategóriától kínál AEG-eket. Másrészt az évek során felépített reputációval nehéz ellene érveket felhozni. Ez alól, csak a legalja, 5 és 600-as széria kivétel.
A Cyma megfizethető áron stabilan működő, kiforrott műszaki alapokra épített, kielégítő minőségben elállított termékkel alapozta meg hírnevét. Nem a legszebb és legrészletesebb replikák ezek, viszont minden tudnak ahhoz, ami a gondtalan, nem buherálós játékhoz kell.
És itt van most a gyakorlatilag a kínálat tetejéről a CM.048M, azaz AKMN Cyma-féle feldolgozása.
A cucc nem "AK47", hanem AKMN. Azaz az "AK47" modernizált verziója, és annak is az újabb kiadása, ami már infrabakkal van ellátva. Részleteket lásd, a fentebbi linken.
A lényeg, hogy van infrabak, amire ruszki (pl valamilyen PSO) vagy sínes tartókonzol rakható.
Tisztázzuk az elején full acél Cyma AK variáns még mindig nem létezik. A test sem acél. A lemez, ami beszegecselt konzolok köré van hajlítva vasból van, de a többi spiáter. Itt egy korábbi cikk mi acél egy Cyma AK-n.
Kézbe véve masszivitás jellemzi a szerkezetet. A pisztolymarkolat érződik kissé rugalmasnak, műanyag mivoltából fakadóan. A csövön lévő alkatrészek, amikor az előagy is fent van, nem lötyögnek. A tisztítóvessző és a kompenzátor lötyögősebb. Viszont a tokfedél patentul illeszkedik a helyére. Mozgásnak, zörgésnek nyoma sincs.Kezelőszervekből túl sok újdonságot nem tartogat annak, aki látott már AK-t. Jobb oldalon a tűzváltókar, fent biztosít, középen sorozat, alul egyes. Kellő pontossággal és nem túl szorosan jár a kar.A bal oldalon található az infrabak. Szegecseléssel rögzítették, így nem fog lelazulni. Hátránya, ha kinyúlik a szegecs lötyögni fog az optika.A csövön stiftekkel rögzülnek a spiáter alkatrészek. Ezt a metódust a VFC "rendszeresítette" a játékpuskák körében.A gázblokkon tapasztalható némi lötyögés, ha lekerül a gázdugattyú háza. Összerakva ebből nem érzékelünk semmit, mert előre feszítve tartja fixen az alkatrészt ház.
Az elsőirányzék oldalirányban állítható.A hátsón a magasság. Persze a számok az airsoftban nem számítanak, mivel 100m-enkénti a beosztás.A faszett nem túl szép annak, aki látott már valódiról valót. Az alsó laminált, a felső nem, bár ha valósághűség lenne a cél annak is lamináltnak kéne lennie. A tus laminált fa. Ide kerül az akksi. A tustalp préselt vaslemezből van. 2db kereszthornyos csavar.Előrelátóan fém betétekkel látták el a csavarokat. Strapabíróbb, mintha fát csavarozgatnánk folyamatosan az akksi miatt. Hely egyébiránt nem sok van benne. 8,4-es kis akkut adnak gyárilag hozzá, ami kb ki is tölti a teret.
A belső üreg kialakítása nem olyan igényes munka. Beleengedtek valami marófejet, aztán gyorsan körbenyalták vele. Így aztán elég "szőrös" maradt belül. Sebaj, legalább párnaként tompítja az akkut.A Cyma nem hazudtolja meg önmagát. Igazi kínai cég, akik "kölcsön vesznek" sikeresnek tartott gyártóktól és a saját mixében adja elő. Ez amolyan hibrid féle dolog. AEG AK-k esetében szoktunk beszélni rendszerekről. Marui, LCT, VFC. Attól függően, hogy a külső alkatrészek milyen megvalósításban kapcsolódnak egymáshoz. Ez elsődlegesen a külsőcső körül érhető tetten. A 048-ban a Cyma egyfajta hibridet hozott létre. VFC, LCT keveréket. LCT-s megoldás a külsőcsőből kialakított hop up konzol. Viszont nem csak hernyócsavar fogja csövet, hanem valódi stift megy keresztbe. A másik VFC-s jellegzetesség, hogy a felhúzókar pálcája nem nyúlik be a tokba szegecselt csőkonzolba. Továbbá fentebb említett stiftes alkatrészek a csövön, szintén VFC jegy.Hernyócsavar, stift és a konzol a csőből kialakítva.Íme, a tok belülről, ami a cikk eleje óta sem lett acélabb. Az alkatrészek szegecselése jól sikerült. Egyáltalán nem lötyögnek, akár a csövet, akár a tust rángatjuk.Rendhagyóan kezdjük a motorral. A piros seggű cuccba erős neodímium mágneseket raktak. Kell is a borzadályosan erős rugóhoz, amit gyárilag pakoltak bele. Erő van, viszont nagy tűzgyorsaságot nem ettől fogunk kapni. További érdekessége, és ami miatt előre került a belsőségek során az a rányomott dátum, 2014 vége. Szóval ez egy régebbi iteráció és olybá tűnik, hogy mai napig kaphatóak példányok ebből a készletből. Emiatt a belső nem a legújabb Cyma trendeknek megfelelő, hanem eggyel az előttinek. Ami jelen esetben gyakorlatilag kimerül a dugattyúfej spiáter tömbjében. Az újabbak csapágyazottak. Erről majd kicsit később.Hop up szerkezetről túl sok újdonságot nem lehet elmondani. Lassan már egy évtizede van ez a felállás. A spiáter kamra többnyire jól szokott sikerülni és ebben az esetben sem volt probléma vele. Az LCT/VFC mix külsőnek köszönhetően a csúszka nincs megtámasztva hátulról, de ebben az esetben nem probléma, mert a kar spiáterből van és nem műanyagból. Negatívumaként megemlíthető, hogy a kar túlságosan könnyen jár, ezért kell egy kis reszelgetés, hogy csavarok jobban oda szorítsák.
A gumi szintén ezerszer látott sliccel dudoros kialakítású. Minősége változó, ebbe a puhábbik verzió szerelődött.Senkinek sem kell bemutatni a V3-as gearboxot. Strapabíró igásló.02C néven aposztrofálja ezt a terméket a gyártó.A "régebbiséget" alátámasztja a zöld zsír, amit újabban kékre váltottak. Bár a kenés módja logikátlan. A fogaskerekek alatt, tehát a gearboxház és csapágyak felülete van megkínálva bőséggel a zöld trutyiból. Zajcsillapítás? Másra nehéz gondolni. A fogaskerekek ezzel szemben alig kaptak valamit a fogak közé.7mm-es csapágyakat fogad a ház. Se normális tűréssel, se ragasztással nincsenek fixálva a gyári perselyek. Az öntvény nem hemzseg sorjáktól, de azt is látni kell, hogy nem egy műalkotás. Hozza a minimum minőséget, ami megbízható működéshez kell.Cymás belsőségekről jó pár írás született már.
Egy alapos rendberakás után sokáig elkegyeknek a gyári cuccok. A tapasztalat azt mutatja, hogy középső fogaskerék külső fogasíve hajlamosabb a megdöglésre.
A levegős részt nem árt csekkolni kompresszió szempontból és, ha kell o-gyűrűket cserélni.
Összegezve.
Átlagban 180-190€ körül mozog egy ilyen cucc. Akciósan akár 160€-ért kifogható. Utóbbiért mindenképp jó ajánlat. A Cymának az AK szériája az erőssége. Gyakorlatilag ezzel kezdték az ipart. Mára pedig méltán jó hírnévre tett szert, ami a megbízhatóságának köszönhető és ez nem jöhetne létre anélkül, hogy kielégítő minőségben legyenek legyártva a termékek.
Konkurenciaként ott a Boyi. A nagy melyik kérdést itt taglaltam. Hasonló áron ott van még az APS. Ami külsőre igénytelenebb a Cymánál, mind kinézetre, mint minőségre. A blow back-kel kompenzál a sérelmekért. A belső némileg "fejlettebb", de ha választani kéne, inkább a Cyma mellett döntenék.
Viszont, ha 190€ körül gondolkozunk, inkább várnék egy első generációs E&L-re 200€ körül.
Ha számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.