Gondolatok az A&K PKM-ről

English version is hereHa az airsoft támogatófegyverek piacát nézzük az elmúlt pár évben érdemlegeset csak az A&K tudott letenni az asztalra. Kezdetben voltak az M249 variánsai melyek a jól ismert Classic Army kópiái. Körülbelül hasonló fegyvert kapunk mind külső, mind belső tekintetében -majd nem féláron-, a legfájóbb pont kivételével: hopup gumi és kamra. Az A&K valamilyen oknál fogva saját szabványban gondolkodik. Ami a mai kínai airsoft gumi trendeket illeti nem is lenne akkora a baj. Manapság anyagválasztás szempontjából egész jó minőségűek. Az A&K esetében sajnos nincs ilyen szerencsénk, mert egy alapos tisztítás után is egy sprőd anyagú alkatrészt kapunk, ami bőven alulmarad a már említett többi kínaival szemben. Ma egy átlag kínai fegyver hop-upját szétszerelve, zsírtalanítva (alkohol -mert nem teszi tönkre a gumit-), majd összeszerelve és a tömítettséget ellenőrizve kellemes csalódás ér. Míg M249/M60/MK43 esetén kézenfekvő megoldásként be tudunk szerezni egy CA hop-up kamrát, addig a PKM esetében ez -jelenleg- nem kivitelezhető. A két kamra között a fő különbség, hogy PKM-é alulról adagol, míg a másik baloldalról. Remélhetőleg valamelyik "tuning cég" felismeri a piaci rést és ki fogja szolgálja a PKM-et használók "tengerét".

Míg ez nem történik meg (és erőforrásaink sincsenek az alkatrészgyártásra), marad az úgymond "hozott anyagból dolgozás". A net túrás közben ráakadtam az Evikén egy A&K szabványú gumira. A létezésén kívül nem rendelkezek más információval. Bár a termék alatti kommenteket elnézve, ugyan azt a hulladékot kapjuk kék gumiról ide vagy oda.
Az A&K hopup gumik szája más kialakítású mint a Marui szabvány. Nincs "szoknya" része ezért a gumi szájának tömítőéle előrébb került ezért a gumik nagy része nem tömít rendesen, ha a gyári kamrába kerülnek. Az elméletem, hogy olyan gumit találjak, ami elég vastag ahhoz, hogy a cső és a kamra között a gumi palástja tömítsen, ugyanakkor a lenyomó furatnál se szökjön a levegő. A gumi szájának elég erős kell lennie ahhoz, hogy a nózit rátéve meglegyen a kellő tömítettség. Elég sok hop-up gumim összegyűlt az éve során, amik jó állapotban vannak ezért kézenfekvő volt azok közül válogatnom. Jó pár kipróbálása után végül egy Madbull Shark gumi lett a befutó. Természetesen rengeteg másféle gumi is jó lehet, a rendelkezésemre állók közül ez volt a legjobb tömítést biztosító.

Következő lépésben össze kell tenyészteni a hop-up gumit a gearboxszal. Ez azt jelenti, hogy találnom kellett hozzá egy nózit, amivel rendesen adagol, ugyanakkor felfekszik és összezár a gumi szájával. Nóziból is akdt pár a dobozban, ezért alapos tolómérőzés és gearboxszal összepróbálás után, sikerült találni egyet. Ez rövidebb a gyári nózinál. A nózi táblázatból lehet túrni hozzávalót.

A PKM/M249/M60 hop-up kamrákban a lenyomó hasonszőrű más TM kompatibilis kamránál a különbség a lenyomó beszerelésében van. Valószínűleg, a szerkezet kialakításából adódóan nem tököltek sokat, hogy a kompakt helyre mindenféle lenyomókarokat tervezzenek, egy huszárvágással megoldották a problémát: 90°-kal el forgatták a lenyomót. A finom és precíz állítás érdekében egy 3mm-es csapágygolyót és 16 awg-s szilikon szigetelésből csináltam egy hómméd lenyomót. A művelet a következőképpen néz ki:

Az összeszerelés elméletben eddig, elég jól alakult volna, ha nem lett volna még egy alkatrésze a fegyvernek, amely beleszól a dolgokba. A gearbox és a hop-up kamra között található egy -talán- adagológyűrűnek nevezhető alkatrész. Ez pozicionálja a hop-up kamrát, valamint megakadályozza, hogy a bb-k szökőkút módjára kitörjenek a betárazott rakaszból. Ez a szerkezet két csavarral rögzül a tokba. Ezek a csavarok nem végig menetesek ezért rögzítésnek van némi holtjátéka, valamint billenése a gearbox irányába. Azért a gearbox irányába, mert a hop-up kamrát egy rugó nyomja, a tárcsáját tartó o-gyűrű a box irányába tolja szerkezetet. A billenést megszüntetve megszűntek az adagolási problémák, pontosabban anomáliák. Ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy 20-30 bb kilövése után 1-2-3 üres következett. Két hézagoló "talpat" ragasztottam az alkatrészre. 0,7mm vastag műanyag lapból (csomagoló anyag).

Akadt még egy probléma ami szintén megoldásért kiáltott. A gearbox házat a tokba szerelve szemmel láthatóan jobbra állt, ha az első rögzítőcsavar is teljesen meghúzásra került. Ennek érdekében alkalmaztam fenti hézagolásos módszert:

Jelen pillanatban itt áll a belső mechanikai problémák felszámolása. Hátra van még a valódi játékon való tesztelés, hogy bebizonyosodjon, az elmélet működik gyakorlatban is. (Kop-kop)

A gearbox jelen pillanatban ilyen. AOE korrekció + a második fog eltávolítva, adagolás egy delayerrel megfejelve.

Külső tekintetében zavaró momentum az egész külsőcső lötyögése. Ennek megoldásaképpen feláldoztam egy 3mm vastag dugattyú o-gyűrűt. Most már bentonstabil és adott esetben nyom nélkül visszaalakítható eredeti állapotába:

Valamint egy apró szösszenet. Egy mágnes jól jön a GB ki és beszerelésénél a hátsó csavarhoz:

A PKM-ről összességében:

Hiánypótló replikát dobott piacra az A&K. A dolog szépsége, hogy a dobozból kivett erősen játékpuska kinézetű támogató fegyvert valódi rokonától származó kiegészítőkkel tuningolhatjuk, adhatunk neki pofásabb képet. Habár a fegyver tekintélyt parancsoló, véleményem szerint sosem lesz belőle széleskörben elterjedt replika a játékokon. Játék szempontjából könnyebb dolgunk van egy csigatáras RPK-val. (Már ha maradunk a realitás és a normálisabb airsoft játékok talaján. Ahol a karosszék rambók százai nem rohangálnak Cyma/JG csigatáras Betákkal.) Mérete és súlya miatt abszolút hátrányban van vele a játékos. Komoly kondiban kell lenni ahhoz, hogy az ember végig ugráljon vele egy napot a játék dzsungelben. A másik probléma az ára. Ebből a pénzből sajnos hozzájuthatunk pl egy LCT RPK-hoz, amely külső tekintetében gyárilag nagyságrendekkel kellemesebben, nem beszélve az AEG AK-k "legendás" hopup rendszeréről.
Véleményem szerint ez a fegyver csak komoly fanatikusoknak való, akik tényleg együtt tudnak élni vele és erősen milsim beállítottságúak. Ellenkező esetben első vagy második játék után a falon, de inkább az adás-vétel topikok martalékává lesz.
Ez az A&K fegyver is megkapta az M60/MK43 után a tűzsebesség szabályzást. Véleményem szerint ez a szép, hogy van kategória, de teljesen felesleges. Amint elmúlik az újdonság varázsa úgysem lesz nyomogatva. További fájópont, hogy egy ilyen áru fegyvernél kispórolták a házon belül létező kékseggű neodímuium mágneses motort. E helyett egy átlag kínaival kell beérni. Elektromos szempontból véleményem szerint a legjobb megoldás egy nagy nyomatékú motor (hogy a reakció idő rendben legyen), teljes átkábelezés, fet (sima vagy AB), T-csatlakozó és 7,4v-os akku 5000mAh körül. A fogaskerékszett, dugattyú, rugóvezető, henger, tappetplate, visszaforgásgátló hatszögből akkor látom értelmét a cserének, ha már a gyári elkopott vagy eltört. Ellenkező esetben felesleges cserélni.

pateron.jpgHa számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.