Cyma CM.002 – M4 CQB-R
A Cyma már több mint egy évtizede ostromolja az airsoft piac alsó és középső szegmensét. Méltán szereztek nagy népszerűséget AK variánsaikkal, mint például a legendás cm.028 széria. A népszerűség a kellően alacsony ár és az olcsó, de korrekt kivitelezésnek köszönhető. Jó hír, hogy a Cymánál nem csak ültek a babérjaikon és ontották magukból a sláger modelleket, tényleg nyomon követhető beépített alkatrészek pozitív irányba történő változása. Az AR replikákat valamikor a 2012-2013-as években kezdtek gyártani. A dolog odafajult, ha kis hazánkban az olcsó- és jó ár/érték aránnyal rendelkező replikára fáj valakinek a foga a falu széli birkák is Cyma nevét mantrázzék. No, de! Nézzük az M-szériájukat!
A fegyver markingok nélkül érkezik. Ez alól kivétel a ris-en lévő számozások. Dobozból kézbe véve a upper és lower receivernek van némi kottya. Ugyan ez meg a ris-nél is. Itt el kell egy kis okosítás, hogy stabilan álljanak a dolog. A CQB-r-hez gyárilag jár egy csőtoldó, így normál hosszúságú (14,5") M4-et kaphatunk. A válltámasz 6 pozicióban rögzül, kis mennyiségű lötyögés tapasztalható. Az első és hátsó irányzék az igazival megegyezően, minden irányba állítható.
A Cyma VFC M-szériáját veszi alapul: tárkioldó, zárimitáció rögzítés. Mindig szívesen látom a kereszthornyú csavar helyett a menetes kioldó gomb megoldást, autentikusabb így replika. A zárimitációt, a bolt catch-csel engedhetjük vissza és a felhúzókarral rögzítjük a hátsó pozícióba. Funkcionálisan nem nagy extra, a hop-up állításnál jön jól.
A hüvelykivető ajtaját mozgató rugó gyárilag nincs eléggé feltekerve így szinte csak kiesik a helyéről. Az ajtó retesz csavarját nem árt még új korában bekenni egy menetrögzítővel megelőzendően a széthullást.
A tok jobb oldalán markingok hiányában a nagy pusztaságot szemlélhetjük. A bolt catch mivel nyomogatható és van funkciója, ezért egy stiften forog. Szintén realisztikusabb látványt és érzetet nyújt, szemben az AR replikák simán csak odabiggyesztett kamu gombjaival. Öröm, hogy kapunk a gyárilag 1 pontos szíj használatához lehetőséget a buffer tube tövében.
Előagy. Egész szépre sikeredett öntvénnyel van dolgunk, sorja szinte nincs is. A felíratok jól kivehetőek. Gyárilag némi forgásos holtjátékot produkál, semmi komoly, könnyen eliminálható a probléma.
Található a fegyverben egy gázvisszavezető imitáció. Ez mind amellett, hogy lerója tiszteletét a realisztikusság oltárán, szerkezetileg erősíti a frontszettet. Másodvonalasként fixálja az első traktus alkatrészeit. Pozícióban tartja ris-t és a deltaringet. Fontos elem.
Az M-széria legnagyobb külső problémája lötyögő, elforduló alkatrészek. Ennél a példánynál is tapasztalható volt némileg. Az első irányzékot az oldalról is látható 2db stift és a szíjakasztó alatti 1,5mm-es hernyócsavar tartja a helyén. A stiftek az cső hosszirányba történő elmozdulást hivatottak megakadályozni, a hernyócsavar forgó mozgást. Általában a hernyócsavar nincs eléggé meghúzva és ha nincs bemenetrögzítőzve a játék okozta húzás-nyúzás következtében fellazul. Érdemes tenni ellne (még új korában!).
Deltaring szerencsére ennél a replikánál gyárilag normálisan meg volt húzva és állt. Nem kellett bolygatni.
A ris-t hátulról a deltaring fogai pozicionálják elő handguard cap és összességében a gas tube. Elölről nem spórolták le a csavaros szerkezetet, ami a hand guard cap-et szorírja meg. A ris alsófele leszedhető, hővédő imitációval kelti a hatást.
Felülről összenézve a raileket meglepően egyenes képet mutat már dobozból is.
A tus crane stock utánzat, a hátulról nyílós fajta. Itt lakik az akkumulátor. Könnyen siklik a buffer tubeon, némi érezhető holtjátékkal.
Lassan eljutunk a belsőségekhez. Az airsoft fegyver lelke a hop-up szerkezet. A Cyma replikák híresek korrekt minőségű belsőségeikről a kategóriában.
A cső szépen eldolgozott réz darab, pontos megmunkálásokkal.
A hop-up gumi alapos alkoholos zsírtalanítás után kellő tapadást és megfelelő tömítettséget csinál a kamrában.
A kamra spiáter öntvény, kellemesen pontos kivitelezéssel. Az állítókerék tengelye túl hosszú, ezért nem lehet megszorítani rendesen, ami miatt könnyen elállítódik. Érdemes reszelni a tengely hosszából, míg elegendő szorítóerőt tud kifejteni a csavar a kerékre, épp annyira szoruljon, hogy lehet körömmel állítani, de gearbox és rohangálás okozta rezgések ne tudják elállítani. A lenyomókarnak van némi oldalirányú holtjátéka, elmegy kategória, vannak ennél bőven rosszabbak.
Ennél a példánynál a zárimitáció kicsit összeveszett a lenyókart állító fogaskerekes alkatrésszel, ahogy a képen is látszik. Egy kis hajlítás a zárimitáción és a probléma eltűnik.
A gearbox ház szintén VFC jegyeket hordozó kópia: zárimitáció retesze (nincs a képen), középső csapágy melletti bemélyedés. Egész nagy acél csapágyakkal. Bár én a magam részéről nem szeretem ezt a fajta négy hornyos kialakítás. Hatalmas pozitívumként értékelem, hogy a csapágyak passzentosak a gearboxban, nem tudnak elforogni, kimozdulni a helyükről. Az orr rész kapott némi anyagot erősítés gyanánt, illetve némi kerekítést a sarkokban, minimalizálva a feszültséggyűjtést. Érdekessége, hogy V3-as szabványú rugóvezetőt eszik.
Következzenek a belsőségek mint nagy topik.
Aki látott már Cyma gearboxot nem lepődik meg a képen.
A csőhöz illő krómozott 3/4-es hengert kapunk.
Alap műanyag hengerfejet (pozitívum, hogy nem fém, több esélyt ad a box orrának a túlélére).
A dugattyúfej spiáter tömbbel rögzül testben. Az o-gyűrű a minimális kenéssel megfelelő tömítettséget produkál a hengerben.
A dugattyútest full fogazású alap darab. Egy kis belépési szög (AOE) korrekcióval sok BB-t kiszolgálhat.
A nózi nem o-gyűrűs fajta, itt van némi veszteség a rendszerben kenőanyagtól függően.
Tappet plate átlátszó, merevebb műanyag. Célnak megfelel, némi anyag eltávolításával gyárilag csökkentették a súrlódó felületek méretét.
Fogaskerekek szokásos gyári, acél Cymák. Minimális devianciával.
Cut off lever, egyeslövés alkatrész, lecsapókar ki hogy szereti spiáter. Örültünk volna, ha acél (ahogy az új genes A&K-ban).
Kapcsoló elektromos biztosítóval ellátott darab, itt van szerepe a selector platen lévő réznek. A vezetékelés a sztenderd merev piros-fekete madzagból, de végén szilikosnak ható tyúkbélben végződik. Mini innováció a Cymától, rájöttek, hogy hopp itt a madzagot be kell gyűrni, hogy az akksi normálisan elférjen.
Rugóvezető, ahogy már említettem V3 típusú és csapágyazott. A rugó erős, dobozból 0 hopuppal 430fps körül lőtt. "Non-linear" típus.
Biztosító műanyag egyetlen extrája, hogy a gearboxon kívülről csavarozódik.
A többi alkatrészről túl sok extra nem mondható el. Teszik a dolgukat.Motor ami kimaradt a képekből. Emiatt sok kritika éri a gyártót, ha már van nagyon fasza neodímium mágneses nagy nyomatékú motorjuk, akkor a kvázi csúcs M4-ükbe miért nem teszik bele. A gyári cucc hoz egy közepes szintet és gyengécskébb minőséget. Kár érte.
Végére maradt a nagy kérdés mit képvisel ez a jószág a piacon? Egy erős közepes szintet, ami legtöbb erszofter igényét kielégíti. A piac nagyot változott az utóbbi években. Míg pár évvel ez előtt mindenki bátran vette és ajánlgatta a Boyi M-szériát, addig mára igen csak lecsúszott és elhaladt mellette a műszaki igényesség minimális szintje. (Amit már nem üt meg) Ebbe szólt bele a Cyma, az APS, az A&K (aka PJ) és igen újabb szériás JG (aka, GFC, GE, Golden Eagle, Jing Gong). Ugyanakkor felkapott márkák között ott van még a Specna Arms, SRC és egyéb kisebb gyártók termékei is. Nagy volt az elvárás a Cymától, hogy olyan M replikát tegyen le az asztalra, ami méltó az AK szériájuk hagyományait tovább vinni. A piacnak fájópont, hogy nem sikerült teljesen kielégíteni az elvárásokat. Picit fuxosabb belsőségeknek, jobb motornak örültünk volna, ahogy a részletgazdagabb külsőnek is. Ebben az árkategóriában a magam részéről inkább szimpatizálok az új generációs A&K-kal, mint a Cymával. Masszívabbnak érződő alu test és előagy, nyomatékosabb motor főbb kulcspontok, amik miatt inkább a konkurenciát választanám.
Ha számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítéséhez.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.