Krytac Trindent LMG
Amerika méd in kína. A Krytac egy 2013-ban alapított márka. Lassan éretté válik, ha azt nézzük, hogy 7 éve velünk van. Termékeikről az első review-k 2014 vége felé jelentek meg. Az amerikai székhelyű cég természetesen nem méd in USA termékeket kínál. Ahogy a legtöbb gyártó, ők is kínában foglalják be a gyártási kapacitást. A Krytac egy high-end termék, amit manapság talán már nem kell annyira bemutatni. Árügyileg a VFC, top G&G, G&P, stb gyártókkal van egy polcon. Mivel egy relatíve új gyártóról beszélünk a megjelenésekor igencsak nagyot szólt az AEG piacon. Ez a bemutató egyfajta retrospektív, mivel az akkori gyártók már simán felfejlődtek és adott esetben kicsivel túl is lépték a 10-es évek tuning slágereit, amit akkoriban a Krytac szállított dobozba, termékbe csomagolva. Mind ezt egy LMG-n keresztül nézzük meg.A termékeik egyből a felső kategóriát célozták meg. Ehhez letisztult, divatos külső társult és olyan specifikációk, amik a korban porcosodásra késztették az arra fogékony közönséget gatyájában a műszert. Jellemzően M4 variánsokat és a nedves álmokat okzó Kriss Vektort köszönhetjük a gyártónak.
Az LMG minimálisan lóg csak ki a sorból. Műszakilag ez ugyanaz a Krytac M4, mint a többi. Kivéve az uppert, amit ráhekkeltek, hogy egy heveder etetéses jellegű könnyűgéppuskát kapjuk. Aki M4 után ácsingózik, nyugodtan olvasson tovább. Csak a külső kozmetika változik.
Nyilván a gyártónak ez egy könnyebbség. M4 alap a fő profil pár, így meg van a cucc kb 2/3-a. A további harmadot meg hozzá álmodták, így egyszerűsítve a gyártást.
Az M4 alapú LMG gyakorlatilag M4 ergonómiával rendelkezik. Van benne egyes lövés, ezért épület harc esetében nem akadály a használata a jelenlegi MASZ szabályok szerint. Rövid, bár a 3,5 kilós súly, plusz a rakasz és a 3500b-s rakasz. De még így is jól áll a kategóriájában.
Kézbevéve egyből látszik, hogy felsőkategóriás termékkel van dolgunk. A részletek szépen kidolgozottak.
Az upper és a lower viszont lötyög egymáshoz képest.Ha már láttál/fogtál M4-et nem fog meglepetést okozni a használata. Pontosan minden ugyanúgy működik. Van egyenes elsütőbillentyű. Elvileg licenszelt a markolat. A bolt catch az upperhez lett csonkítva gyárilag. Ennek gyakorlati funkciója nincs, a zárimitációs lemezt nem fogja meg hátul semmilyen mechanika. A felhúzókar viszont nyitja a lemezt, hogy hozzáférjünk a hop up kamrához. A kezelőszervek közül egyedül a tűzváltókar szíjakasztó kétoldalas.
A szíjakasztó 1 pontos szíjakhoz ideális, bár kérdéses, hogy ki akar egy ilyen behemótot felmálházva 1 pontos szíjjal használni.
Az M4-ség további jellemzője, hogy nem kötelező a rakasszal használni, bármilyen Marui kompatibilis M4 tárral használható.
Az upperen van még egy emelet illetve egy rugós kar. Utóbbi tenné lehetővé a gyors csőcserét, ám ez a funkció szintén csak dísz. (Nem mintha egy airsoft replikában bármikor is kéne ilyen funkció.)A "hevederes" imitáció miatt itt található egy felhajtható tokfedél. Ide jöhet az optika. No, most, itt két helyen lötyög a szerkezet. Az upper és a lower, valamint az upperre szerkesztett tokfedél is. Igazából 600€ körüli összegért mindkettő bosszantó. Szerkezetileg pedig az optika pontos beállítása miatt bosszantó. Bár utóbbira ráfoghatjuk, hogy csak a perfekcionizmusunkat piszkálja és valódi, gyakorlati jelentősége elhanyagolható egy as replika esetében. Míg az előbbi miatt nem igazán ezt várjuk.
Az eleje a cuccnak keymoddal "terhelt". Szokás szerint ide bármilyen kiegészítőt, railt rakhatunk.
Mind a 4 oldalon rendelkezésre áll a bővítés lehetősége.
A komplett upper rész, amit AEG M4-ekhez hasonlóan az első stift kivétele után lehet lecsúsztatni.
Bár gyárilag hátra van vezetékelve, elöl is ki van alakítva kábelcsatorna. Olyan annyira elő van készítve a terek, hogy az előagy alja bontha, valaki előreveztékelés elborult ötletével állna elő. Az akku hely tulajdonképpen bőséges, viszont a dolog kivitelezése nem olyan egyszerű, mivel gyárilag integrált FET-et találunk a jószágban, ahogy azt majd látni fogjuk.
Elméletileg azzal van promózva a cucc, hogy full alu a külseje. Az upper és tokfedél viszont viszont méretéhez képest annyira súlyos darabok, hogy megkérdőjelezhető ennek az állításnak az igaza.
Kicsit fura látvány, hogy két félből van összecsavarozva tok a felső része. Ami az én értékrendem szerint nem túl szofisztikált módja a dolgoknak. A felületkezelés porfestés, ami pl egy licenszelt VFC esetében anodizálás. Ami egyben azt is jelenti, hogy aluból van a bódé. Spiátert pedig nem igazán életszerű manapság anodizálva látni. Szóval itt élek a gyanúperrel.A felső traktus főbb elemeire bontva.
Ebből a szögből szemlélve bármelyik M4 AEG-ről lehetne szó.
A maga idejében a hop up kamra nagy cuccnak számított. Akkoriban kevés olyan gyártó volt, akik gyárilag tárcsás hop up-pal kínálták a portékát. Ez a replika pedig egy teljesen egyedi megoldással készült. Vagyis az elv nem változott, csak maga a megvalósítás. A kamra felépítése másképp lett kialakítva. A legtöbb esetben tárcsa-forgáspont-lenyomó szokott lenni a séma. A Krytac ezzel szemben a tárcsa-lenyomó-forgáspont megközelítést űltette a gyakorlatba. A dolog előnye, hogy a lenyomókar szöge nem tud meredek lenni, mint az előbbi megoldásnál (amit a legtöbb gyártó kínál, akár gyári, akár utángyártott termék.). A hátránya, hogy a hosszú műanyag kar rugalmasabb, mint a másik megoldás.
A Krytac nem bízta a véletlenre, 2 db rugó nyomja a gearbox orrának a szerkezetet.A cső és a kamra közé nem járt az a réz hézagoló/központosító gyűrű, amint a legtöbb gyártó alkalmaz.
A lenyomó a karba integrálódik. De az íves kialakítás miatt tulajdonképpen nincs akadálya, hogy más fajtát használhassunk.
A gyári hop up gumi meglehetősen puha, 50-es keménységű. A dudort 4 felé sliccelték. Beszerelve és belenézve, ebből 2 nyuszifog látszik. Itt valszeg valami olyasmire gondolhatott a költő, hogy a hasíték mentén szétnyílik a gumi, amikor a bb áthalad rajta, így egyszerre nő az érintkező felület és központosítódik a lövedék.
Alapvetően ez egy korrekt hopup rendszer. Az alkatrészek jó minőségben vannak legyártva, de a vételárat figyelembe véve, azért ezen ne lepődjünk meg.
A cső is rendben volt, bár alapvetően ez is úszott a kenőanyagban. A marások szépek és igényesek. Akkoriban szintén nagy durranás volt o-gyűrűvel központosítani és rezgés csillapítani a csövet.
Lássuk a gearboxot!Mivel egy "M4" ezért V2 fazonú meghajtóegységet találnuk a tokban.
Egyedi a selector plate. Látható, hogy a módok közötti pozícionálást nem csak a tokon lévő tűzváltókarba épített golyó és rugó végzi, hanem a selector platen is kialakítottak egy bütykös részt.
"Túnereknek" AOE buzizásra kialakítottak egy kis kémlelő lyukat, hogy lehessen látni ahogy fogasléc és a sector kerék találkozik.Nagy durranás volt a gyárilag integrált FET, akkoriban nem sok gyártónál volt megtalálható ez a megoldás. A Krytac pedig egyenesen az öntvényre integrálta az egységet.
Bár ez a modell nem, de a többi rendelkezik működő bolt catch-csel. Ehhez látható a "taréj" részen 4 db furat és a henger alatt egy vezető sín a zárimitációs lemeznek.Odabent rendezett és kellően kentek a dolgok.
A gearbox kapott egy ilyen sárgás, márványos felületkezelést, leginkább a dugattyú látja előnyét, könnyen szúcsik rajta. Iszonyatos mennyiségű apró részletben különbözik az öntvény kialakítása a megszokottól.
Hála a jóistennek már kevesen emlékezhetnek az APS nevezetű gyártó első generációs ipari hulladékaira. Nos, ők voltak azok, akik fel akarták újra találni a csőbe a lyuk, mint ezt fos minőségben. A visszaforgásgátló megoldása rájuk emlékeztet. Ám itt a minőség a kidolgozás is jó, bár igazából kérdőjeles, hogy megéri e bevezetni egy totál új elgondolású alkatrészt. A dolog lényege az lenne, hogy ez a cucc ne akarjon kiugrani a helyéről összerakás közben. Véleményem szerint nem olyan akut a probléma, hogy egy semmi mással sem kompatibilis alkatrész kerüljön bele a rendszerbe. Meghibásodás esetén lehet alkatrész után kajtatni.
Be kell vallanom tévedtem, amikor azt állítottam, hogy a G&G jött elő a gearbox orrának lefelé történő megerősítésével. Utólag látva, hogy ez már 2014 végén ilyen volt, pontosítanék az állításomon. Ők is rájöttek, hogy ez egy nagyon fasza módja a V2 box nem túl acélos elejének a megerősítésére. Viszont a G&G 19-re lapot húzott és a tappet plate szélességéből levéve még több anyaggal látták el az orr részt. Természetesen a sarkok mindkét gyártónál le lettek kerekítve, hogy ne legyenek feszültséggyűjtő pontok.
Belsőségek tekintetében nem kell nagy tűzijátékra számítani. Nincsenek csili-vili, ilyen-olyan, parasztvakító alkatrészek. Amit tud abban korrekt, stabilan működtetni a jószágot.
A levegős rész tömítettsége példás. A nózi bár nem o-gyűrűs, de sokkal többet nyoma a latba, hogy jól illeszkedik a hop up kamrába és a gumi szájára. Emiatt az nagyon alacsony tud lenni az fps szórás.
A dugattyú- a hengerfej is műanyagból van, ez és a brutál erősítés a gearbox orrán biztos, hogy nem fog törni/repedni.
Egyetlen ponton találok kivetnivalót a dolgokban, mégpedig a középső fogaskerék tengelyén lévő rugó, ami kvázi hézagolásként funkcionál. Ez már a VFC esetében is fos megoldás volt. Mert összecsavarozva axiálisan is terheli a csapágyat, plusz emiatt a nem pörög olyan szabadon, mintha normális távtartókkal ki lenne hézagolva.Itt van még a kapcsoló, ami szintén egyedi megoldásokat tartalmaz. Mint látható 3 kivezetése van. 2 akku-motor pozitív és egy jel. Mivel van egy FET a rendszerben és n-csatornás, tehát a negatív vezetéket kapcsolgatja, ezért a pozitív vezeték direktben megy a motorral. Krytac kitalálta, hogy a Marui-féle elektromos biztosítót tovább gondolja és átülteti FET-es elektronikához passzolóan.
A pozitív meg van szakítva, ha selector plate nem zárja a kettőt. Ez biztosított állában történik meg.
IRLB3034 típusú FET-et alkalmaznak. Ez az egyik legjobb a feladatra. Szinte elpusztíthatatlan erre a feladatra. Nyák és egyéb diódás "hókuszpókusz" nélkül is atom stabil félvezető.
A nedvesség ellen védelem érdekében lekenték valamiféle lakkal, ami elég puha és körömmel simán felvakarható.
A szerkezetet egy a szokásos kínai alapmotorknál jobb erőforrás mozgatja. Ám a feliratat ne tévesszen meg senkit, ez nem gearbox szaggató ultra-brutál nagy nyomatékú motor.
Rakasz nélkül nem géppuska egy géppuska. A 3500bb befogadására képes szerkezet nagyon jó minőségű, bár kicsit kínlódás a használata.Gyakorlatilag kompatibilis összes AEG M4-gyel.
Nincs mindenféle bohóckodás hangvezérléssel, meg teljesen haszontalan, de papíron jól mutató álfunkciókkal, egy nagy piros gomb van. Kellően süllyesztett és kesztyűben is könnyen megtalálható. Lemerülés, egyéb hiba esetén ott a beépített high-cap tár tekerője, amivel manuálisan működtethető.
A nyitáshoz célszerű használni valami laposat és lehetőleg erősebb fémből lévőt, a felhasznált műanyag iszonyatosan kemény. Továbbá látható még egy íves "gomb", erről majd lentebb.
Gyakorlatilag két helyről tölthető fel a rakasz. Az egyik fentről, mivel egy szokványos M4 high-cap tár lett belegyógyítva, vagyis egy ilyen köré építettek egy hatalmas dobozt. A másik az oldalán. Itt lehet hozzáférni a rakasz áramforrásához, ami egy 9V-os elem.
Belül egy nagyobbacska motort találunk egy ráapplikált "gearboxszal", amit rákötöttek a high-cap tár tekerőjére. Kompletten valszeg ez valami ipari megoldás és komplett egységként kapható. Látható még egy fontos gyári tuning elem, a szivacs. Régebben nem volt ilyen a rakaszban. Emiatt a bb-t rossz helyre töltve bejut a motor köré, ami nem túl jó, mert megakasztja a rendszert.
Ezen a képen látható, hogy valójában miért szopás ez a rakasz. Hiába a jó minőség, a korrekt anyagok, ha a felhúzószerkezet miatt ezt az agyhalál megoldást kellett alkalmazni. A dolog úgy néz ki, hogy van 3600bb-d. Az alsó kamrát fel kell tölteni bb-vel, ami ha saccperkábézunk egyet a képen látható, hogy a felénél is több az a holttér, ahonnan a puskát oldalra fordítva, a rugós ajtót elforgatva át kell tessékelni a bb-ket abból a térből, ahonnan nem tud adagolni a rakasz.
Ha gyártó nem ragaszkodik az M4 high-cap tár megoldáshoz simán jobbat, felhasználóbarátabbat, okosabbat lehetett volna összehozni. Ilyenformán ez a kínlódás melegágya. Ez egy 600€-s puska, 200€-s rakasza.Ami fájó pont, hogy ebbe az árba nem fért bele egy heveder imitáció, ami nélkül optikailag marad a hülyegyerek puska.
Összegzés.
A Krytac nagy népszerűségnek örvendő márka főleg az USÁban és kevésbé árérzékeny nyugaton.
Műszakilag, minőségileg alapvetően korrekt termékkel van dolgunk. Bár a kezdeti érában egy igen bosszantó hibával büszkélkedett a márka. A lowerek törtek a hátsó stift környékén.
Az LMG nem egy olcsó szerkezet. A rakasz jó lenne, de agyoncsapták ezzel az ajtós hülyeséggel. A tok mélyebb kidolgozottsága és lötyögése nem igazán van arányban az árával. Ezt leszámítva egyébként egyben van.
A hop up és gearbox korrekt műszaki tartalommal van megtöltve.
Tulajdonképpen a rakaszt leszámítva kevés fogást lehet találni rajta, amiket meg mégis, azok pedig az árat figyelembe véve bosszantóak. (A rakaszos kínlódást leszámítva.)
600€ körül keresi gazdáját.
Géppuskák közül azzal érdemes összevetni, amik tudnak egyes lövést, mert így épületen belül sem esik korlátozásba a jelenlegi MASZ szabályoknak megfelelően. Plusz sztender tárból is tud enni.
Ebben a ligában az LCT RPK, G&G CM16 LMG (vagy a nagyon csájníz megfelelő a Golden Eagle MCR) játszik, mindkettő 350-400€ közötti áron. Az RPK egy full acél, autentikus darab. A G&G, mivel CM16 sorozat, ezért műanyag tokos. (Meg még másokat, pl: M27 IAR, LCT RPK16, MG36, stb)
Meglátásom szerint ez az a kategória, ami már nagyon nem az ésszerűségről és a kiszámolóblogos használat/fillérbaszásról szól. Irracionális érzelmi alapon pedig döntsön mindenki belátása szerint a fentiek alapján.
Ha számodra is érdekes a blog és úgy gondolod, hogy megéri, hogy havi egy sajtburger árával támogass, sokat segítesz a megjelenő tartalmak készítésében.
A patreon támogatók az itteni megjelenés előtt olvashatják a legújabb bejegyzéseket.
Vagy, ha nem szeretnéd folyamatosan támogatni a blogot, a paypal-en keresztül alkalmi hozzájárulással is tudsz támogatni.